Nulta dodjela Palunkove nagrade za najbolji scenarij

Krajem prosinca pozvali smo filmske kritičare, filmaše, scenariste i filmofile da sastave svoje liste najboljih domaćih i stranih scenarija u protekloj godini. Pridodali smo tome glasove našeg uredništva i dobili sljedeće rezultate: najbolji strani scenarij je onaj Larsa von Triera za Melankoliju, a najbolji domaći napisale su Hana Jušić i Sonja Tarokić za Pametnice.

Ideja o nagradi bila je logični nastavak dosadašnjeg rada projekta Palunko na promoviranju i etabliranju scenarističke djelatnosti i struke kao ključnog kotačića u mehanizmu filmske proizvodnje. Posebno nam je zato drago da su nagradu u kategoriji domaćih scenarija dobile dvije mlade (ali već svakako zapažene) filmske autorice. Ovu dodjelu proglasili smo nultom (odnosno pokusnom) jer smo prije svega htjeli vidjeti kakve ćemo reakcije i odaziv polučiti. Odaziv je bio više nego zadovoljavajući, a zbrajajući glasove ispostavilo se da su se oba pobjednička scenarija/filma vrlo jasno izdvojila na listama – oboma je pripalo oko jedne četvrtine ukupnog broja prvih i drugih mjesta (Melankolija) tj. jedne četvrtine ukupnog broja dodijeljenih bodova svim filmovima na listi (Pametnice).


Melancholia

Što se tiče strane liste nije bilo iznenađenja, na njoj su se više-manje našli filmovi koji su ove godine nagrađivani na najvažnijim svjetskim festivalima i dodjelama nagrada potvrdivši tako još jednom da je za dobar film scenarij od presudne važnosti.

Vezano za domaću listu dobili smo zanimljive rezultate, a posebno želimo razjasniti ono što su nas proteklih nekoliko tjedna mnogi pitali – zašto smo filmove svih dužina odlučili objediniti na zajedničkoj listi? Nekoliko je razloga tome: kao prvo, naša filmska produkcija, iako u rastu, brojčano je premala da bi mogli opušteno odabrati najbolje pa se izbor često svodi na biranje najmanje lošeg filma. Također, birati najbolji scenarij među dugometražnim filmovima zapravo znači ponavljati konkurenciju Pulskog festivala. Drugo, iako kratkometražni i dugometražni filmovi nastaju u produkcijski vrlo različitim okolnostima, kod scenarija nije tako. Budući da nastaju radom pojedinca (ili manjeg broja ljudi) uvjeti i proces njihova pisanja, iako ne identični, mogu se smatrati posve usporedivima u kreativnom i kvalitativnom smislu. Osmisliti originalnu i zanimljivu filmsku priču te prilagoditi ideju i sadržaj kratkoj formi nije ništa manje zahtjevno nego dugoj, i obrnuto.


Pametnice

Možemo stoga, barem okvirno, zaključiti da su kratkometražni scenariji izvojevali malu pobjedu nad dugometražnim, a zanimljivo je da bi se na listi našla i još dva – Onda vidim Tanju i Popravilište za roditelje – ali ih nismo uvrstili jer su kod nas premijerno prikazani 2010. godine. Drago nam je da se na listi našao i jedan srednjometražni naslov, Zagorski specijalitet, koji bi, da smo kratke i duge filmove razdvojili, nezasluženo ispao s liste.

Čestitamo pobjednicima, Larsu von Trieru, Hani Jušić i posebno Sonji Tarokić čiji su scenariji osvojili prvo i drugo mjesto.
Vidimo se na istome ovome mjestu za godinu dana, a do tada ne zaboravite – čitati filmove!

Najbolji strani scenariji 2011:

1. Melankolija(Lars von Trier)
2. Nader i Simin se rastaju(Asghar Farhadi)
3. Dječak s biciklom(Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne)
4. Le Havre(Aki Kaurismäki)
5. Još jedna godina(Mike Leigh)
6. Tajni život kućnih pomoćnica(Tate Taylor, prema knjizi Kathryn Stockett)
7. Bagremi(Pablo Giorgelli, Salvador Roselli)
8. Društvena mreža(Aaron Sorkin, prema knjizi Bena Mezricha)
9. Kraljev govor(David Seidler)
10. Ponoć u Parizu(Woody Allen)

Najbolji domaći scenariji 2011:

1. Pametnice(Hana Jušić, Sonja Tarokić)
2. Kurvo!(Sonja Tarokić)
3. Kotlovina(Tomislav Radić)
4. 72 dana(Danilo Šerbedžija)
5. Fleke(Aldo Tardozzi)
6. Koko i duhovi(Daniel Kušan, prema knjizi Ivana Kušana)
7. Imaš ti neku priču?(Dario Juričan, Ivana Krizmanić, Bojan Navojec)
8. Ćaća(Dalibor Matanić)
9. Zagorski specijalitet(David Kapac, Andrija Mardešić)
10. Matijašević(Goran Odvorčić)

19.01.2012.