43. revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva
Čežnja

Netom završena 43. revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva, održana od 25. do 27. studenoga u Puli, pokazala je trenutno stanje na autorskoj neprofesijskoj sceni u nas i naznačila trendove njezina daljeg razvitka.

Na okruglom stolu o produkcijskim uvjetima i motivaciji autora koji dolaze s akademija, iz kinoklubova ili se filmom i videom bave samostalno, održanim u sklopu popratnih programa 43. revije, naglašeno je kako su produkcije uvijek teške i skupe za mogućnosti koje autori imaju, bez obzira na sredinu u kojoj djeluju. Vrijedi napomenuti kako je suvremeni razvitak tehnologije omogućio brojnim autorima ipak prihvatljivije produkcijske uvjete, od onih iz ne tako davnih vremena osmica i šesnaestica o kojima su s nostalgijom govorili stariji pripadnici pokreta. To naravno uopće ne znači da je i kreativnost napredovala jednakom brzinom, jer se suvremena tehnologija zna pojaviti kao svojevrsna zamka pa se nekim autorima učini da je važnije kako su nešto snimili, a ne što su svojim radom htjeli reći.

Čini se kako su upravo akademije trenutno izrazito produktivne, pa je tako sa zagrebačke Akademije dramske umjetnosti odnosno Akademije likovnih umjetnosti, Odsjeka za animirani film i nove medije te splitske Umjetničke akademije na ovogodišnju Reviju prijavljeno ukupno 14 radova ili više od deset posto od svih 119 filmova koliko je ove godine snimljeno, a od 47 igranih filmova devet ih dolazi kao plod rada akademaca. Igrani su filmovi ove godine općenito prevladavali i činili gotovo polovicu od svih prijavljenih. Slijede ih eksperimentalni, koji su godinama bili sinonim za neprofesijsko filmsko i videostvaralaštvo, pa dokumentarni dok je animiranih bilo znatno manje, a video spotova tek u tragovima.

Akademijama uspješno konkuriraju samostalni autori kojih se na 43. reviji pojavilo jedanaest, s čak osamnaest radova, a oni se i dalje najviše bave eksperimentom pa igranim i dokumentarnim filmom. Zanimljivo je kako među samostalnima uopće nema produkcije video spotova, koja zna donijeti i nešto sredstava za druge filmske vrste, nabavku opreme i ostale troškove što vjerojatno znači da je naručiteljima ipak važna i forma odnosno pripadnost mogućih autora akademskom ili klupskom miljeu.

Na 43. reviji pojavili su se i brojni radovi iz klubova, od Autorskog studija, Blanka, Đakova i Zaprešića do Kinokluba Zagreb, Kino kluba Split i Liburnija filma odnosno Pulske filmske tvornice i Video kluba Mursa iz Osijeka, no dio autora očito luta tražeći najbolje moguće uvjete za produkciju pa se ponekad prijavljuju kao samostalni, nekada kao članovi klubova, a sve više rade u produkciji sve brojnijih filmskih udruga od kojih su neke i međunarodnog značaja.

Raduje i spoznaja o novijim izvorištima neprofesijskog filmskog i videostvaralaštva jer su neki autori ove godine došli iz sredina koje su prije bile manje produktivne, poput Vodnjana ili Buja, pa je održavanje prve istarske revije hrvatskog filmskog i videostvaralaštva dodatni poticaj i njima i drugima i valja očekivati nove radove i svježe autore već na idućoj reviji koja će se koncem studenoga 2012. godine održati u Đakovu.

Konačno, 43. revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva ostat će upamćena i po raznim čežnjama kojima su se mnogi autori bavili. Bilo je čežnji za pravednijim društvom, za vraćanjem života u zamrle sredine, za boljim međuljudskim odnosima, za osobnom i općom slobodom, a bilo je i više radova koji su govorili o ljubavnim čežnjama. Svojevrsni povratak dugo zanemarene erotike u hrvatski neprofesijski film pruža nadu o novom otvaranju još jedne vrijedne i zanimljive teme pa i to slatko očekivanje obilježava ne samo ovogodišnju reviju nego i one koje će tek doći.

Pulska filmska tvornica je nakon niza filmskih uspješnica dokazala kako može kvalitetno organizirati i najveće okupljanje neprofesijskih autora i njihovih radova u nas pa ne čudi da su pri završetku ovogodišnje revije već iskazane želje i namjere da se Revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva čim prije opet vrati u Pulu.

Duško Popović

29.11.2011.