13. škola medijske kulture
Čovjek mora znati izraziti svoj svjetonazor, a to nije nimalo laka zadaća (Roy Andersson)

Sinoć na večernjoj projekciji filma, Ti živi (Du levande, 2008.) redatelja Roya Anderssona tekle su salve i salve smijeha. Profesor animacije Midhat Ajanović u svom uvodnom predavanju upoznao je polaznike Škole sa likom i djelom Roya Anderssona, zasigurno jedna od osebujnijih ličnosti filmskog svijeta. Uprkos Zlatnoj palmi i ovacijama u Cannesu za filmsko remek-djelo Pjesme s drugog sprata" (Sånger från andra våningen, 2000.), inače prodano u 28 zemalja, nakon što je iz vlastitog džepa financirao dvadeset minuta filma Ti, živi scenarij mu je dva puta odbijen na državnom filmskom fondu.

Stav da "nikada ne gleda švedske filmove jer su svi jednako dosadni pošto su im scenariji napisani u skladu sa uputstvima iz knjige "How to write a selling screenplay", te pitanja popust "A gdje je tu filmska slika i njene goleme mogućnosti?" te kontraverzan odnos prema glumcima i njegov vrlo negativan stav prema Ingmaru Bergmanu, koji u Švedskoj ima status filmskog božanstva, ne doprinose Andressonovoj omiljenosti, pogotovo ne kada je u pitanju dio švedske filmske javnosti.

Zanimljiv je i podatak da je do neke vrste pomirenja između dvojice redatelja došlo tek neposredno pred Bergmanovu smrt kada je ovaj u svoj izbor najboljih švedskih filmova svih vremena uvrstio Giliap, a Andersson priznao da je Bergman ipak snimio "jedno pet zanimljivih kadrova".

Više o samom redatelju Roy Anderssonu možete pročitati iz predavanja prof. Midhata Ajanoviaća Ajana koja je ustupio Školi medijske kulture u obrazovne svrhe:

Roy Andersson: Strah našeg vremena od ozbiljnosti
(Originalni naslov Vår tids rädsla för allvar)
S dozvolom autora prevod sa švedskog jezika: Midhat Ajanović Ajan

Tragajući za kompleksnim kadrom (Roy Andersson, sadašnji i budući filmski kasik)
Piše: Midhat Ajanović Ajan

27.08.2011.