Predstavljanje autora
Čovjek iz sjene

Krunoslav Heidler zadnjih dvadeset godina i više živi u Đurđevcu, pomalo se bavi politikom, a više raznim oblicima poticanja kulturnih aktivnosti, posebno onih vezanih uz fotografiju i film i djeluje u svome gradu ali i cijeloj Podravini, pa i šire, kao pokretačka snaga i pravi čovjek iz sjene, koji nenametljivo ali uporno tjera svoje i u mnogome zaista uspijeva.

Rođen 1932. godine u Vitezu, blizu Travnika, Bosna i Hercegovina, Heidler je osnovnu školu pohađao u Sarajevu, pa u Lublinu u Poljskoj i Ulmu u Njemačkoj, gdje su ga već nosili vjetrovi Drugoga svjetskog rata u kojem se nagledao mnogo toga što ljudi znaju izvesti i naučio puno o životu. Nakon povratka pohađa gimnaziju u Sarajevu pa upisuje u Zagrebu Filmsku školu na kojoj je od 1948. do 1953. godine. Još je u životu studirao povijest umjetnosti, hrvatski i njemački jezik, a bavio se mnoštvom različitih i uvijek kreativnih i pokretačkih aktivnosti, posebno vrijedno na pokretanju amaterskog filmskog stvaralaštva, a ponajviše na osnivanju školskih filmskih skupina učenika osnovnih škola. Pokrenuo je i vodio i ljetne filmske škole u Trakošćanu. Bio je i dugogodišnji tajnik Kino saveza Hrvatske, današnjeg Hrvatskog filmskog saveza, tajnik SIZ-a i glavni tajnik Saveza filmskih radnika Jugoslavije, a na filmu i oko njega se bavio podjednako uspješno i autorskim, ali i organizacijskim i producentskim poslovima, uglavnom ne praveći veliku razliku između profesionalnog i amaterskog, neprofesijskog stvaralaštva. Baveći se filmom praktično cijeloga života bio je između ostaloga i direktor Studija za crtani film Zagreb-filma, direktor brojnih filmskih projekata, autor niza priloga za potrebe Filmoteke 16, a možda najznačajnije njegovo razdoblje je direktorovanje Filmskim autorskim studijem, kojega je osnovao 1967. godine, kao prvu nezavisnu producentsku kuću u bivšoj Jugoslaviji i sve do 1973. godine i gašenja FAS-a vrlo uspješno podupirao brojne autore, posebno one mlade koji su tek zahvaljujući FAS-u uspjeli snimiti svoj prvi film. U tih je nekoliko godina u produkciji FAS-a snimljeno tridesetak kratkometražnih dokumentaraca i pet igranih filmova.

U petak, 8. srpnja otvorena je u koprivničkoj Galeriji S multimedijalna izložba naslovljena upravo Čovjek iz sjene na kojoj su izložene fotografije Krune Heidlera, u povodu osvajanja najvrjednije domaće fotografske nagrade „Tošo Dabac“, a prikazani su i njegovi autorski filmovi te inserti iz filmova drugih autora kojima je Heidler, odnosno Filmski autorski studio bio producent. Tako su gledatelji na otvaranju izložbe mogli pogledati autorski film Krune Heidlera Krug, iz 2009. godine te film Lordana Zafranovića Poslije podne puška, iz 1967. odnosno inserte iz filmova Piknik v nedeljo Karpa Godine iz 1969., Ubrzanje Ivana Martinca iz iste godine, kao i Slučajni život Ante Peterlića, nastao također 1969. Prikazani su i inserti iz filma Poezija i revolucija iz 1971. godine, autora Zorana Tadića i Branka Ivande, koji govore o burnim danima Hrvatskog proljeća, a zbog kojih je bilo i raznih neugodnih pa i opasnih političkih posljedica te dijelovi filma Rajka Grlića Sve jedno drugo pojede, nastalog iste godine. Filmski je program zaokružen insertom iz igranog filma Tomislava Radića Živa istina, snimljenog u produkciji FAS-a 1972. godine.

Najvažnija je poruka koja proizlazi iz ove izložbe da čovjek iz sjene nastavlja svoj stvaralački opus i da se s pravom smijemo nadati novom nizu fotografija i filmova koje će autorski i heidlerovski prepoznatljivo tek snimiti.

Duško Popović

11.07.2011.