Promoviran tiskani Filmonaut
Treći korak

Treći, a prvi tiskani broj Filmonauta nakon dva online izdanja u proteklih godinu dana, promoviran je koncem lipnja pred brojnom zainteresiranom publikom okupljenom u zagrebačkom kinu Europa. Urednici Tamara Kolarić i Mario Kozina, izdavač Dario Juričan, grafički dizajner Luka Sepčić i gošće, glumice Zrinka Cvitešić i Marina Redžepović, odgovorili su na pitanje koje se neminovno postavilo, o smislu i značenju pokretanja tiskanog izdanja filmskog časopisa u digitalnom vremenu, a odgovori su im bili uvjerljivi! Takav nam časopis treba, ima(ti će) čitalačku publiku, pruža joj mogućnosti koje online izdanja ipak nemaju pa je ovaj svojevrsni retro izdavački poduhvat Blanka-filmskog inkubatora, uz financijsku potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, zaista dobrodošao.

Na 144 stranice, u punom koloru i s obiljem fotografija, treći se broj Filmonauta tematski okrenuo Grešnim filmskim zadovoljstvima, autorskom opusu Terrenca Malicka i suradnji s britanskim časopisom Sight & Sound, a polovicu su časopisa zauzele recenzije, ponajviše mladih i još nedovoljno afirmiranih kritičara koji će zahvaljujući i Filmonautu svakako ubrzati svoj put ka skorom preuzimanju primata u hrvatskoj filmskoj kritici od starijih kolega.


Photo by Robert Jukić

Promocija je popraćena filmskom projekcijom Kratke noći leptira talijanskog redatelja Alda Lada iz 1971. godine, čiji su dijelovi snimljeni u Zagrebu, a među epizodnim ulogama je niz domaćih glumaca.

Starijim se poznavateljima domaće filmske publicistike nakon listanja trećeg broja Filmonauta morala pred očima i u sjećanju ukazati Filmska kultura, jugoslavenski časopis za pitanja filmske teorije i prakse, koja je počela izlaziti 1957. godine, na inicijativu Steve Ostojića, a prvi su urednici bili Fadil Hadžić, Stevo Ostojić i Fedor Hanžeković. U Savjetu lista bila su i imena poput Branka Bauera, Mate Kukuljice, Joška Marušića, Enesa Midžića, Krešimira Mikića, Vatroslava Mimice, Ante Peterlića, Nenada Puhovskog i Dušana Vukotića, ali i Ivice Račana i Stipe Šuvara, a među članovima Redakcijskog kolegija bili su i Vjekoslav Majcen, Rudolf Sremec i Lordan Zafranović. Na dvanaestoj svjetskoj izložbi filmskih i televizijskih knjiga, održanoj 1967. godine u Veneciji, Filmska kultura osvojila je Zlatnu plaketu Lava sv. Marka. Iako nije bio strogo rubriciran, časopis je bio ponajviše posvećen teorijskim pitanjima filma, filmskoj povijesti, festivalima u zemlji i u inozemstvu, filmskoj kritici, a među zapaženim rubrikama isticala su se Neslaganja urednika Hrvoja Lisinskog i U traganju za estetikom ekrana Dušana Stojanovića te Škola animacije koju je 1976. pokrenuo i vodio Borivoje Dovniković. Časopis je niz godina izdavala zagrebačka Filmoteka 16, a zadnji je dvobroj, 179/180., objavljen 1989. godine.

Centimetar uža i dva kraća od Filmonauta, Filmska kultura nametnula je standarde koje tek treba dosegnuti pa nadmašiti, no čini se da je Filmonaut, poseban i originalan kakav već jest, s mladom i ambicioznom ekipom i jasnom odrednicom ka budućnosti na najboljem putu da se dokaže kao dostojan nasljednik.

Duško Popović

06.07.2011.