NOVO IZ NAKLADE HFS-a

Petar Krelja: KAO NA FILMU Ogledi 1965-2008.

Od dječačkog otkrića da se film ne sastoji „iz jednog komada“, Petar Krelja ne prestaje istraživati tajne i zamke koje, osim tog rano demaskiranog privida kontinuiteta stvorenog montažom, krije njegova omiljena vizualna igračka. Od ranih  tekstova objavljenih sredinom 1960-ih  do danas,  pita se na koji nas način medij, kojem se posvetio  'izvana' -  kao strastveni gledatelj i kritičar, a 'iznutra' – kao redatelj, tjera da mu tako slijepo vjerujemo čak i onda kada neprikriveno izmišlja i obmanjuje. A istodobno i koliko u toj 'laži' ima istine?

Taj nekoliko desetljeća dug istraživački put od 'ontologije' i mehanike' do 'poetike' filma, od igrane fikcije i dokumentarne fakcije,  i natrag,  popločan je milijunima komada (slika), tisućama naslova i imena, nizom autentično filmskih fenomena (poput elipse, flashbacka, stop-fotografije),  odnosno filmskih „metoda i postupaka“ koji su upravo u žarištu ove knjige. Kreljin esejistički opus predstavljen je – baš „kao (događaji) na filmu“ -  sa zamjetnim elipsama, s dubinskim flashbackovima i flashforwardima po memoriji svjetske i hrvatske kinematografije,  ali i subjektivnim svjedočanstvima o vlastitom dokumentarističkom suočenju s 'mehanikom' filma i 'poetikom' zbilje.

Petar Krelja (Štip, Makedonija, 1940), filmski kritičar i redatelj, osnovnu školu pohađao je u Starome Gradu na otoku Hvaru, maturirao u Puli, diplomirao komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Prve filmske kritike publicirao u srednjoškolskom listu Istarski borac. Dugogodišnji filmski kritičar Radio- Zagreba (kasnije Hrvatski radio). Autor dviju knjiga: Golik (1997), Ispod crte (2005).

Prema vlastitim scenarijima režirao četiri cjelovečernja igrana filma (Godišnja doba,1969 ; Vlakom prema jugu, 1981; Stela, 1990; Ispod crte, 2003), dva dugometražna dokumentarca (Anina američka adresa,2005; Moja susjeda Tanja, 2006),i 235 filmskih i televizijskih dokumentarnih i obrazovnih ostvarenja (Recital, Splendid isolation, Povratak, Prihvatna stanica, Njegovateljica, Radni tjedan, Na primjeru mog života, Kovačica, Mariška band, Na sporednom kolosijeku, Američki san, Evina klasa, Spaljeno sunce, Opera bestial, Maratonac, Drugi Dubrovnik, Preko granice, Ptice...).

Petar Krelja: KAO NA FILMU

Ovdje možete komentirati članak

01.12.2009.