Uspješno završena
Banijska filmska radionica

Polaznici Banijske filmske radionice, održane tokom svibnja 2009. godine u Sjeverovcu, uspješno su završili prvu sezonu pa se već s nestrpljenjem okreću jeseni i nastavku. Učitelji, pedagozi i jedan ravnatelj iz četiri banijske osnovne škole, iz Dvora na Uni, Hrvatske Kostajnice, Mečenčana i Sunje, na početku su s velikim očekivanjima, ali i ponešto nedoumica, krenuli u većini posve nepoznate 'tajne' filmskog i videostvaralaštva, da bi uskoro postali njegovi gorljivi zagovornici, a pred završetak radionice se dokazali i kao talentirani i vrsni stvaratelji.

Banijsku filmsku radionicu vodile su Mirjana Jukić, profesorica savjetnica za hrvatski jezik i Katica Šarić, socijalna pedagoginja, iz Osnovne škole Rudeš u Zagrebu, u kojoj godinama uspješno vode školsku filmsku skupinu. Upravo je nastajanje i razvitak školskih filmskih skupina u četiri banijske škole bio temeljni cilj radionice, a uspostavljena suradnja s Rudešom obećava i neke zajedničke pothvate ubuduće.

Voditeljice su iskoristile svoje bogato iskustvo i vrijedna znanja, stečena posebno u višegodišnjem sudjelovanju na Školi medijske kulture «Dr. Ante Peterlić» Hrvatskog filmskog saveza, kako bi polaznicima Banijske filmske radionice u njezinu kratku, četverodnevnu trajanju prenijele što više teorijskih i praktičnih spoznaja o filmskom i videostvaralaštvu, posebno o dječjem. Prvi je dio radionice bio posvećen teoriji, upoznavanju s osnovama i razgovorima o očekivanjima i planovima polaznika, a drugi praktičnom radu.

Bilo je zanimljivo promatrati kako polaznici, sve odreda odrasli i zreli ljudi s vlastitim životnim i pedagoškim iskustvima, edukaciji pristupaju baš kao i djeca. Prvi su dio odslušali s razumijevanjem, ali i pomalo nestrpljenja da se konačno krene u snimanje i montažu, a onda se bacili u primjenu naučenoga. Podijeljeni u dvije skupine krenuli su na teren, snimili ukupno četiri vježbe, uspjeli ih montirati i prikazati u dva dana trajanja drugoga dijela radionice, a u svemu je bilo i puno veselja. Opet, kao i učenici koje će uskoro i sami povesti u avanturu dječjeg filmskog i videostvaralaštva.

I to se čini najvažnijim. Polaznici su u ta četiri dana, tokom dva svibanjska vikenda, naučili ili razvili ono što je bitno u stvaralačkom radu s djecom. Kako ih voditi i usmjeravati, a sačuvati njihovu autorsku autonomiju, kako prihvatiti promjene u osnovnoj ideji, a ne nametati svoj osobni stav, kako sačuvati dječju razigranost i užitak u stvaranju, kako bi bio što sličniji igri.

Sve su učestalije dileme o stvarnom karakteru dječjeg filmskog i videostvaralaštva. Kolika je uloga i značenje voditelja, koliko su sposobni ustuknuti pred vlastitim stvaralačkim ambicijama (pri tome valja istaknuti primjere tek nekoliko voditeljica školskih filmskih skupina koje su počele snimati vlastite radove, bez sudjelovanja djece, kao oblik zadovoljenja obje potrebe, za vođenjem skupine učenika i za vlastitim autorskim radom), jesu li radovi djece zaista njihovi i koliki je utjecaj voditelja ili postproducenata na konačni rezultat dječjeg stvaralaštva?

Banijska filmska radionica pokazala je kako je zaista moguće pozitivno odgovoriti na sve ove dileme. Voditeljice su osigurale potrebnu tehniku (a valja naglasiti da do Sjeverovca i nije baš najlakše doći, pa je vrijednost njihova napora tim veća) i dale temeljne spoznaje. Predložile su teme videovježbi, a tada se pokazalo što dalje treba činiti. Polaznici su radili po svome, transformirali prijedloge u skladu s vlastitim viđenjima, suočili se s problemima u samome postupku snimanja i montiranja, koje su uglavnom rješavali sami, s puno entuzijazma pristupili svojim radovima i na kraju s punim pravom uživali u rezultatu svoga djelovanja.

Tako su uz temeljna teorijska i praktična znanja savladali i taj, možda najvažniji segment edukacije, pa valja sa realnim očekivanjima gledati u budućnost. Najava nabavke kamera i druge opreme potrebne za pokretanje školskih filmskih skupina te moguće sudjelovanje bar nekoliko polaznika Banijske filmske radionice u radu ovogodišnje Škole medijske kulture «Dr. Ante Peterlić», kao i planovi za nastavak suradnje četiri banijske i jedne zagrebačke škole od jeseni, s mogućnošću širenja te suradnje i na druge zagrebačke škole koje pokažu zanimanje, najbolji su pokazatelj da se, zajedno, krenulo u dobrome smjeru.

Duško Popović

Ovdje možete komentirati članak

09.06.2009.