Eksperimentalni utorak na Tuškancu: Bouquet Zdravka Mustaća

Eksperimentalni Bouquet autora Zdravka Mustaća, sastavljen od deset filmskih i video radova nastalih između 1986. i 1999. te nedavno objavljen u novom DVD-izdanju Hrvatskog filmskog saveza, bit će predstavljen u okviru Eksperimentalnog utorka u kinu Tuškanac, 21. travnja 2009. Na programu su filmovi: Žuta kuća (1986), Zovem se film (1987), Izložba dodira (1987) Šir haširim (1987), Ekranizacija telefonskog imenika (1988), I nek se čuje urlik djevičanski slobodan (1988), Product of Body (1994), Deborah (1995), Bouquet (1996), Amen (1999).
Projekcija počinje u 21.00.




Product of Body

O autorskom djelu Zdravka Mustaća:

Kada je film još bio mlad, govorio nam je o svijetu oko nas. I ne samo to... govorio nam je i o svijetu u nama. Svijet stvari miješao je sa svijetom intime. Bijaše film dokument... bijaše film igra... bijaše film experimentum mundi. Kako je to svojedobno eponimno izrekao Ernst Bloch, tako su istovremeno radili i najveći svjetski filmaši. Onkraj filmskih rodova – dokumentarni, igrani... eksperimentalni – slagali su to zajedništvo u jednome experimentum mundi.
Upravo s tog polazišta kreće umjetnost Zdravka Mustaća. Čuđenje pred samim fenomenom slike i zvuka u pokretu... fasciniranost filmskim kvadratom i montažom... slaganje čitavog jednog 'eksperimenta svijeta' filma.
Opus Zdravka Mustaća vođen je rijetkom dosljednošću. Izvorni eksperimentator analogne provenijencije i u digitalnom okružju misli na način eksperimenta.
Film pojmljen kao takav, kao umjetnički iskaz nije doveden u pitanje promjenom tehnologije njegove izrade. Film ostaje film, kao nježna opna koja u sebe propušta tek zaljubljenike u njegovu primordijalnu magiju. U njegovu utrobu... u njegov perforirani bitak... u njegovu moć da čuva slike prošlosti, uhvaćene u trenutak, ali arhivirane za sva vremena.

(...)

Kada Mustać i rabi digitalnu fakturu, onda je to doista postmoderni écriture. Tekstualnost... prožimanje teksta i slike. 'Montaža atrakcija’, zabilježena digitalnim medijem videa, gotovo fizički opipljivo svjedoči o protjecanju vremena… sekundi, minutâ, trenutaka/odsječaka na zrnatoj teksturi TV-, odnosno videozaslona.
Naoko paradoksalno prema samu mediju, Mustać nije videoartist iz kojega progovara digitalna estetika. On nije digitalist, virtualist, bilježitelj računalne vizualnosti... Mustać je eksperimentator u koži videoartista. Kameleon filmskog strukturalizma u raljama digitalnog medija videa! Nasljedovatelj onoga najboljeg u tradiciji (sada već) klasičnog eksperimentalnog filma. Kako će reći natpis uz Bouquet, ovo je doista "video-art by Zdravko Mustać".
Navlastiti umjetnički eksperiment. Njegov experimentum mundi.
(Marijan Krivak)

Ovdje možete komentirati članak

17.04.2009.