Retrospektiva GEFF-a na 8. RAF-u
Filmovi Babaje, Dragića, Gotovca, Z. Hajdlera, Makavejeva, Martinca, Mikuljana, Pansinija, Peteka, Pavlovića, Rakonjca, Trifkovića, Verzottija, Zafranovića, Žilnika i dr. - u kinu Grič
Na poziv 8. Revije amaterskog filma, koja se od 29. ožujka do 1. travnja ove godine održava u zagrebačkom kinu Grič, Hrvatski filmski savez priredio je za ljubitelje alternativnog filma i RAF-a retrospektivni izbor filmova prikazanih na nekadašnjem Genre film festivalu, poznatijem po kratici GEFF.
Zamišljen kao "bijenalni susret filmskih istraživača", GEFF je proistekao iz razgovora koji su se početkom 1960-ih godina vodili u Kinoklubu Zagreb na temu "anti-filma", a okupljao je 'elitu' eksperimentalnog, alternativnog i umjetničkog filma s područja bivše Jugoslavije, pa i šire. U duhu svojega doba, koje bilježi intenzivna istraživanja na području filma i drugih umjetnosti (književnost, slikarstvo, glazba i dr.), festival je poticao otvorene razgovore o filmu i njegovim "granicama", o njegovu povezivanju s drugim umjetnostima i znanosti, o njegovu integriranju u svakodnevni život itd.
|
Mihovil Pansini |
Idejni začetnik GEFF-a bio je Mihovil Pansini, a festival je vodio zajedno sa Zlatkom Sudovićem, Dušanom Makavejevom, Dušanom Stojanovićem te drugim suradnicima (H. Dundović, K. Hajdler, T. Kobia, V. Petek, N. Puhovski, M. Šamec i drugi). Okupljao je istraživače na području filma, likovne umjetnosti, glazbe, komunikacija, seksologije, filozofije, filmske kritike itd.
Ukupno su održana četiri festivala s temama: Antifilm i nove tendencije u filmu (1963), Istraživanje filma i istraživanje pomoću filma (1965), Kibernetika i estetika (1967) i Seksualnost kao mogući put u novi humanizam (pripreman za 1969, održan početkom 1970, a direktor mu je bio 'oskarovski' producent Branko Lustig).
Na temelju dokumentacije i arhivske građe (festivalskih biltena, novina, kataloga i dr.) koju je HFS-u donirao 'otac' GEFF-a, dr. Mihovil Pansini, rekonsturirana je filmografija sva četiri festivala iz koje se vidi da GEFF i njegovi sudionici nisu poznavali/priznavali razliku između profesionalnog i amaterskog filma, a na tom tragu bio je i izbor filmova za prvo retrospektivno predstavljanje festivala. U žarištu pet programa ipak su filmovi koji su dobili najviše nagrada i pohvala (uglednih) članova žirija, ali se ni to načelo nije moglo do kraja ispoštovati, jer se između GEFF-ovih filmova i današnjih gledatelja umiješao zub vremena. Tijekom dugih desetljeća neki su filmovi zauvijek izgubljeni, neki skriveni po privatnim ili državnim arhivima, drugi djelomično ili potpuno uništeni zajedno s klubovima u kojima su nastajali, a neki su danas jednostavno neprikazivi. Veliki dio preživjelih nikada nije restauriran, a onaj manji dio spašen je zahvaljujući preživjelim akterima tih davnih događanja i velikom ulaganju (na)sljednika kinoklubova i producenata s područja bivše Jugoslavije.
Premda veći dio filmova za prikazivanje na RAF-u potječe iz arhiva HFS-a, restrospektiva GEFF-a ne bi bila moguća bez suradnje s Arhivom alternativnog filma i videa Doma kulture "Studentski grad" u Beogradu i njegovih voditelja Aleksandre Sekulić i Ivka Šešića, koji su omogućili prikazivanje radova srbijanskih autora, te Zagreb filma čiji se kratki filmovi također nalaze u programu RAF-a.
1. program - GEFF 1963
Kino Grič, utorak, 31. ožujka 2009, 18.00
ANTONIJEVO RAZBIJENO OGLEDALO, Dušan Makavejev, 1957, 5'
ZID, Vojislav Kokan Rakonjac, 1960, 10' 30''
TRIPTIH O MATERIJI I SMRTI, Živojin Pavlović, 8'25''
MONOLOG O SPLITU, Ivan Martinac, 1961-62., 7' 21''
TWIST-TWIST, Ante Verzotti, 1962, 2'
RUKE LJUBIČASTIH DALJINA, Sava Trifković, 1962, 10'
SCUSA SIGNORINA, Mihovil Pansini, 1963, 6'30''
PRIJE PODNE JEDNOG FAUNA, Tomislav Gotovac-Vladimir Petek, 1963, 11' 20''
SRETANJE, Vladimir Petek, 1963, 8'
SYBIL, Vladimir Petek, 1963, 2' 24''
Monolog o Splitu
Scusa signorina
Sretanje
2. program - GEFF 1965
ino Grič, srijeda, 1. travnja 2009, 18.00
SPOMENICIMA NE TREBA VEROVATI, Dušan Makavejev, 1958, 4'
PRAVDA, Ante Babaja, 1962, 10'
ZAHOD, Mihovil Pansini, 1963, 16'
PLAVI JAHAČ (GODARD ART), Tomislav Gotovac, 1964, 14'
KARIOKINEZA, Zlatko Hajdler, 1965, 2'
MISS NO ONE, Vladimir Petek, 1964, 6' 18''
ARMAGEDON ILI KRAJ, Ivan Martinac, 1964, 11'
LUK I VODA, Ljubiša Grlić, 1965, 4'
2, 6, 3 – ARIJA – 4, 1, 5, Lordan Zafranović, 1965, 10'
3. program - GEFF 1967
Kino Grič, četvrtak, 2. travnja 2009, 18.00
FLORESCENCIJE, Ante Verzotti, 1967, 4' 24''
ŽIVOT JE LIJEP, Ivan Martinac, 1966, 10'
KROTITELJ DIVLJIH KONJA, Nedeljko Dragić, 1966, 7' 54''
KUDA IDEMO NE PITAJTE, Tomislav Gotovac, 1966, 15 '
KIŠNO-NEVINA SUBOTA, Lordan Zafranović, 1966, 10'
DONEKLE, Ljubiša Grlić, 1965, 7' 33''
KOREOGRAFIJA ZA KAMERU I PLESAČE, Krešo Golik, 1967, 14 min
Florescencije
4. program - GEFF 1969
Kino Grič, petak, 3. travnja 2009, 18.00
NEOBAVEZNI POGLED NA SVIJET BROJ 4, Mišo Budisavljević, 1969, 8'
SRNEC – LUMINOPLASTIKA 2, Vladimir Petek, 1969, 10'
ROĐENDAN STALAGMITA, Miroslav Mikuljan, 1970, 9'
USKI FORMAT – 816: LUTAJU SJENE IZGUBLJENE, Vladimir Petk, 1969, 15'
T, Tomislav Gotovac, 1969, 20'
5. program – GEFF SPECIJAL
RANI RADOVI, Želimir Žilnik, 1969.
Ovdje možete komentirati članak
30.03.2009.