Promocija knjige Karikatura i pokret Midhata Ajanović

U okviru popratnog programa Animafesta, Hrvatski filmski savez predstavlja u utorak, 3. lipnja 2008, u Mediateci Francuskog instituta (Trg Petra Preradovića 5), knjigu Karikatura i pokret teoretičara animacije, karikaturista, animatora i prozaika Midhata Ajanovića. Riječ je o drugoj zbirci Ajanovićevih filmoloških studija o crtanom filmu u nakladi Hrvatskog filmskog saveza, nastalih posljednje četiri godine, u razdoblju od objavljivanja njegove prve knjige Animacija i realizam/ Animation and Realism, dijelovi koje su u međuvremenu prevedeni i objavljeni na nekoliko jezika. Njegovi novi ogledi o crtanome filmu obrađuju različite teme iz povijesti i teorije animacije, s posebnim naglaskom na povezanost humorističnog crteža, karikature i animiranoga filma.

Na promociji koja počinje u 14 sati, o knjizi će govoriti teoretičar filma Hrvoje Turković, autor Midhat Ajanović te urednica knjige Diana Nenadić.

O autoru

Midhat Ajanović – Ajan rođen je 1959. u Sarajevu. Završio je žurnalistiku u Sarajevu 1983, tečaj filmske animacije u Zagreb filmu 1984. i filmologiju u Göteborgu 1998.

Autor je sedam animiranih filmova i jednog dokumentarnog. Objavio je dvadesetak knjiga raznih žanrova i na više jezika, a među njima i pet romana (Jalijaš, Gađan, Useljenik, Portret nacrtan ugljenom i kišom i Katapult). Za svoj rad u oblasti karikature, stripa i animiranog filma višestruko je nagrađivan. Bio je član žirija na međunarodnim filmskim festivalima i salonima karikature u BiH, Hrvatskoj, Francuskoj, Makedoniji, Kini, Belgiji, Švedskoj i Norveškoj.

Od kraja 1970-tih pa do početka rata u bivšoj Jugoslaviji, bio je suradnik brojnih listova i časopisa u BiH i Hrvatskoj (Oslobođenje, Vjesnik, Večernje novine…), urednik kulturne rubrike u tjednicima Naši dani i Nedjelja, te član redakcije sarajevskog filmskog časopisa Sineast.

Tijekom 1990-tih, radio je u ratnoj redakciji Oslobođenja. Objavljivao je karikature u norveškim, švedskim i njemačkim listovima, pisao strip-scenarije za agenciju SAF i radio kao ilustrator za švedske izdavače dječje literature.

Od 1999. do 2005. predaje povijest filma i animacije na Višoj školi za animirani film u švedskom Eksjöu. Od 2000–2002. umjetnički je direktor svjetskog festivala animiranog filma Animafest u Zagrebu. Od 2003. do 2005. glavni je urednik švedskog filmskog časopisa Animagi. Od 1998. stalni je suradnik jednog od najvećih dnevnih listova u Skandinaviji Göteborg-Posten. Od 2004. radi na Sveučilištu u Göteborgu.

Od 2000. godine stalni je suradnik Hrvatskog filmskog ljetopisa, a povremeno i Hrvatskog radija (Treći program). U izdanju Hrvatskog filmskog saveza objavio je 2004. knjigu Animacija i realizam na hrvatskom i engleskom jeziku. Dijelovi knjige objavljeni su i na talijanskom, kineskom i švedskom jeziku.

O knjizi (iz predgovora Hrvoja Turkovića)

Karikatura i pokret pravi je kompendij znanja o animaciji, ali znanja razvijena kao 'popratna posljedica' velike radoznalosti, problemske osjetljivosti i analitičke poduzetnosti njezina autora, Midhata Ajanovića. Raspon njegova pristupa animaciji je širok, a obuhvaća teorijsko-interpretativna tumačenja ključnih svojstava i mogućnosti animacije na kliznoj granici između animiranog i 'živog' filma, animacije i likovnih umjetnosti (Ogled o mikrokadru; Karikatura i film; Humoristički crtež od tiska do filma; Animirani strip-kvadrat, a i druge rasprave u knjizi). Gotovo sve studije ujedno su i povijesni pregledi. Neke su izričito 'monografske' povijesne (Samosvjesna crtana figura; Tex Avery – diznijevska negacija Disneya; Ideološka panorama zagrebačke škole), dok su pojedine portreti umjetnika-prekretnika (Don Kihot – film s tajnom; Crtana 'perestrojka' Priita Pärna). Taj raspon posljedica je temeljne očaranosti Ajanovića suptilnostima, složenošću i iznenađenjima koje postojano otkriva u animaciji i kao zaljubljeni gledatelj, i kao zdušni tumač.“

Ovdje možete komentirati članak

 

30.05.2008.