I. L. Galeta među filmskim velikanima u Kasselu

Kratki eksperimentalni film Ivana Ladislava Galete Dva vremena u jednom prostoru (1976-84), uvršten je u poseban filmski program izložbe Documenta u Kasselu, jedne od najuglednijih svjetskih umjetničkih manifestacija, koja se od utemeljenja 1955. do danas, ne mijenjajući ritam održavanja (svakih pet godina), razvila u 'seizmograf' suvremene umjetnosti.

Documenta se ove godine održava dvanaesti put (od 16. lipnja do 23. rujna 2007.) pod vodstvom novog umjetničkog direktora Rogera M. Buergela i uobičajeno traje stotinu dana. Toliko će trajati i filmski program u kinu Gloria koji je izabrao Alexander Horwath, direktor Austrijskog filmskog muzeja u Beču, s osnovnom idejom da film, koji danas živi svoj "drugi" život" (u kućnom kinu i računalu), vrati na veliki ekran kinodvorane – u format i prostor koji mu pripada.

Onkraj uobičajenih podjela kinematografije na zabavnu i umjetničku, Horvath je za pedeset programa izabrao devedesetak filmova koji se uklapaju u definiciju filma kao "prostorno i vremenski definirane kontemplacije i dijaloga sa svijetom", bez obzira na vrstu i žanr kojima pripadaju. Svi su nastali u posljednjih pedesetak godina, a potpisuju ih glasoviti redatelji, od klasika poput Bressona, Forda, Rossellinija, Antonionija, Mizoguchija ili Hitchcocka, preko znamenitih dokumentarista(od Jeana Roucha i autora direktnog filma do van der Keukena) te europskih i američkih avangardista, do istaknutih autora suvremenog svjetskog filma poput Kiarostamija, Cronenberga, Haynesa, braće Dardenne ili Claire Denis.

Galetin film Dva vremena u jednom prostoru bit će prikazan u društvu Godardova Nouvelle Vague, a uz Crni film Želimira Žilnika, jedino je ostvarenje iz nekadašnje Jugoslavije u Horwathovoj selekciji. Zanimljivo je pritom da je riječ o djelu koje zapravo ima dva autora i "dva života", jer je nastalo Galetinom intervencijom na već snimljenom filmu U kuhinji Nikole Stojanovića. Pomakom od devet sekundi u dvostrukoj projekciji Stojanovićeva filma, Galeta je reinterpretirao njegovu matricu – svakodnevne prizore iz kuhinje, omogućujući gledatelju da isti prostor sagleda iz dvije vremenske perspektive. Kako je jednom zapisao kritičar Severin Franić, Galeta je "gotovo apotekarski precizno Stojanovićev film reaktivirao i tako što ga je učinio konceptualistički i doslovno "poroznim". Ne više u smislu zatvorene forme, nego prije svega kao "otvoreno djelo".

Na uglednoj kaselskoj umjetničkoj smotri, koju je prije pet godina posjetilo čak 650.000 pojetitelja, Galetin film bit će prikazan dvaput, 11. i 21. rujna, dakako, u pratnji znamenita Godarda.
(d.n.)