Film Tvornice radnicima osvojio Grand Prix na 31. DHF-u

Zagreb, 14. svibnja – Dodjelom nagrada i projekcijom nagrađenih filmova zatvoreno je 31. izdanje Dana hrvatskog filma.

Festivalski Grand Prix osvojio je dokumentarni film Tvornice radnicima Srđana Kovačevića kojem je glavni žiri u sastavu Sanja Vejnović, Đuro Gavran i Miroslav Sikavica dodijelio i nagradu za najbolji dokumentarac. Spomenuti film donosi priču ivanečkih radnika Tvornice alatnih strojeva ITAS, a u obrazloženju žirija stoji: Prikazujući stanje iznutra te ne izlazeći s kamerom izvan prostora same tvornice, pri tome fokusirajući se na najistaknutijeg ITAS-ova metalca, posljednjeg Mohikanca radničkog samoupravljanja, kao i na nemoćna direktora tvornice, autor gradi autentičnu i nesentimentalnu priču o sudbini tradicionalne radničke klase u tranzicijskom društvu, gruboj tržišnoj realnosti, frustraciji, nasukanim idealima, gubitku iluzija, narušenim međuljudskim odnosima te neizvjesnoj budućnosti.


Nagrađeni, foto: Samir Cerić Kovačević

Nagrada za režiju dodijeljena je Mati Ugrini za igrani film Sve što dolazi, 'slow cinema filmu jake vizualnosti, dijaloška minimalizma, opservacijska pristupa i izrazite atmosferičnosti, u kojem su eksterijeri paška kamenita pejzaža i otočka izolacija važni akteri'. Isti je naslov ovjenčan i nagradom za najbolju kameru koja je pripala Ivanu Markoviću.


Bruno Razum, foto: Samir Cerić Kovačević

Nagradu za najbolji animirani film osvojio je film Vidiš li ih ti? Brune Razuma, 'uradak fascinantne scenografije i lutki u priči o dječaku koji boluje od šizofrenije‘; najboljim eksperimentalnim filmom proglašen je film Žene minorne spekulacije autorice Nicole Hewitt, 'ambiciozno, slojevito i intermedijalno djelo u formi vizualnog i zvučnog eksperimenta', dok je najbolji igrani film Jesen našeg ljeta autora Karla Voriha, 'prpošno režirana generacijska priča puna šarma'. Najbolji namjenski film je Kaskader , video spot glazbenog sastava Rolo u režiji Rine Barbira, koji 'naizgled jednostavnu ideju uspijeva realizirati na maestralan način'.


Nicole Hewitt, foto: Samir Cerić Kovačević

Nagrada za najbolji scenarij pripala je Filipu Antoniu Lizatoviću za scenarij igranog filma Carpe Diem, 'dramaturški efektan kratkiš o naličju masovnog turizma, privatnim interesima i lakoj zaradi', dok je za isti film glumac Stojan Matavulj nagrađen za realizaciju najbolje muške uloge.


Stojan Matavulj, foto: Samir Cerić Kovačević

Za najbolju žensku ulogu nagrađena je Snježana Sinovčić-Šiškov i to za ostvarenu ulogu u igranom filmu Marko autora Marka Šantića. Spomenuti je film osvojio i Nagradu za etiku i ljudska pravakoju im je dodijelio žiri u sastavu Boris Bakal, Nevena Balažević i Sanja Sarnavka, a koju dijele s dokumentarnim filmom Veće od traume Mirte Puhlovski i Vedrane Pribačić. 'Izdvojili smo filmove koji, osim davanja jasnog uvida u nimalo ružičastu stvarnost Hrvatske, nude nadu u bolje sutra, u kojima vidimo kako samo čovječnost, suradnja i uzajamno poštovanje pomažu da se ljudi osjećaju bolje, osnaženo i spremno za suočavanje s teškim životnim situacijama – igrani film 'Marko' koji nam pokazuje kako bol i tuga zbog gubitka sinova nema nacionalnost niti etničku pripadnost; dokumentarni film 'Veće od traume' u kojem je posebno važno što su junakinje, a ne samo akterke priče, žene o čijem se ratnom stradanju najmanje govorilo u javnosti i čija se žrtva predugo prešućivala', stoji u obrazloženju žirija.


Snježana Sinovčić-Šiškov, foto: Samir Cerić Kovačević

Dokumentarni film Veće od traume autorica Mirte Puhlovski i Vedrane Pribačić pored ove je nagrade ovjenčan i posebnim priznanjem u kategoriji dokumentarnog filma, ali i nagradom Zlatna uljanica o kojoj je odlučio žiri u sastavu Jerko Ban, Marijana Jakovljević te Danijel Labaš – spomenuti je film 'ne samo izvrstan primjer, nego i svjedoči o složenosti toga problema jer ocrtava dugotrajne posljedice koje trauma ostavlja na pojedincu, ali što je još važnije, film prikazuje proces oporavka i daje nadu da je svaki problem rješiv te da uvijek postoji izlaz.'


Mirte Puhlovski, Vedrane Pribačić i Hrvoje Selec, foto: Samir Cerić Kovačević

Nagradu Jelena Rajković koja se dodjeljuje najbolje autoru/ici do 30 godina, ovogodišnji žiri u sastavu Dalija Dozet, Romana Rožić i Nikola Strašek dodijelio je dokumentarnom filmu Volim Anje Koprivšek; film je to koji 'progovara neposredno, emocionalno istinito i bez ostatka pa gledatelj osjeća da se pred njim životi lome  iako se po lakoći, spontanosti i intuiciji filmskog pripovijedanja sve čini kao igrom slučaja uhvaćena stvarnost,' stoji u obrazloženju žirija.


Srđan Kovačević, foto: Samir Cerić Kovačević

Nagradu za najbolju kameru osvojio je Jan Klemsche za dokumentarni film Hrvatskog narodnog preporoda Gorana Devića, dok su priznanjem za oblikovanje zvuka nagrađeni Hrvoje Pelicarić i Vladislav Knežević, za animirani film Aqualia.

Nagradu publike osvojio je dokumentarac Veće od traume Mirte Puhlovski i Vedrane Pribačić.