Wikipedija i Wikimediji - otvoreni i slobodni sadržajiPovodom četvrtih Dana medijske pismenosti, koji su ove godine održani od 19. do 25. travnja, Frooom! filmska škola i Bacači Sjenki organizirali su dvodnevnu radionicu za djecu i mlade Wikipedija i Wikimediji - otvoreni i slobodni sadržaji namijenjenu djeci i mladima između jedanaest i šesnaest godina, a održanu u petak i subotu, 23. i 24. travnja 2021. od 10 do 12 sati, online preko Zoom aplikacije. Polaznike je kroz istraživanje pisanja i razumijevanja Wikipedije vodio Željko Blaće, wikimedijalac i novomedijski umjetnik s iskustvom i širokim interesima. Zajedno su istraživali načine korištenja Wikipedije i Wikimedija te otkrivali kako je nadopunjavati i stvarati za nju različite medijske sadržaje. Radionica je bila besplatna, s brojem polaznika ograničenim na osam, a svaki je prethodno morao otvoriti svoj wiki račun. Bavila se temama utvrđivanja vjerodostojnosti, točnosti i provjerenosti podataka navedenih na Wikipediji, mogućnostima vlastitih intervencija, popravaka, dopunjavanja ili izmjena, uspoređivanja, a naravno i detektiranja prave istine. Kako doći do pravih podataka iz kojih svatko može sam/a stvoriti svoj pogled na neki događaj, činjenicu ili termin? Wikipedija (wiki na havajskom brzo ili požuriti) je višejezična enciklopedija slobodnog sadržaja, zasnovana na web-u. Nastaje u suradnji s brojnim volonterima, a većinu članaka može uređivati bilo tko s pristupom Internetu i odgovarajućim web preglednikom. Projekt postoji od 15. siječnja 2001., prvo kao dodatak stručno pisanoj (u međuvremenu ugasloj) Nupediji, a računa se da je objavljeno više od 15 milijuna članaka na mnogo jezika (uključujući 5 milijuna na engleskom te više od 223 tisuće na hrvatskom jeziku). Od urednika se traži održavanje određene razine neutralnosti pri sažimanju istaknutih motrišta, ali bez određivanja objektivnosti istine. Neki navode da Wikipedija ne može opravdati naziv enciklopedija koji pretpostavlja visoki stupanj pouzdanosti koji ona, zbog svoje otvorene uređivačke politike, ne može održati. No sloboda pristupa, učestala ažuriranja, raznolikost i detaljnost te brojne višejezične inačice pretvorile su Wikipediju u rado korišten izvor informacija. Proces i metodologija inovativnog istraživačkog obrazovnog programa Frooom! bavi se medijskim, filmskim i informatičkim opismenjivanjem, a cilj mu je poticanje djece i mladih na razumijevanje, korištenje i stvaranje audiovizualnih radova s područja filmske umjetnosti te elektroničkih i novih medija i provodi se u dvanaest gradova Republike Hrvatske i međunarodno. Bacači Sjenki su višestruko nagrađivana neprofitna organizacija iz Zagreba koja je u svom dvadesetogodišnjem radu i javnom djelovanju ostvarila više od 250 suradnji s profesionalcima iz više od trideset zemalja svijeta te realizirala više od pedeset edukativnih, kazališnih i filmskih projekata i manifestacija na pet kontinenta. Uspješno i bez poteškoća kroz konceptualnu aktivističku i relacijsku stvaralačku praksu isprepliće međunarodnu suradnju, kazališne izvedbe, urbane intermedijalne projekte, aktivizam, pedagoški rad, video umjetnost te selektorsku praksu u cjelovito umjetničko djelovanje. Cilj Dana medijske pismenosti je osvijestiti javnost o važnosti medijske pismenosti i osigurati što većem broju građana, posebno djeci i mladima, priliku za učenje o medijskoj te informacijskoj pismenosti. Dani su koncipirani kao platforma za suradnju različitih dionika i organizaciju događanja s ciljem promicanja medijske pismenosti. Duško Popović |