Peščenica

Galerija Vladimira Horvata na Trgu žrtva fašizma 14 u Zagrebu, s voditeljem Jadrankom  Baturićem, dipl. ing., je od 17. travnja 2021. domaćinom prve samostalne izložbe fotografija mladog filmskog autora i fotografa iz Varaždina Petra Lebinca, inače studenta kamere i snimanja na Akademiji dramske umjetnosti.

Izložba je naslovljena Peščenica i bavi se područjem te zagrebačke četvrti na jugoistoku Zagreba, koja je od 1999. objedinjena u cjelinu sa susjednim Žitnjakom, s više od pedeset tisuća stanovnika, obuhvaćajući među ostalim Volovčicu i Borongaj,  Kozari putove i Kozari bok, zagrebačku džamiju i City Center One East, nekadašnje sjedište Slobodne republike Peščenica pokojnog novinara i svjetskog putnika Željka Malnara, šareni dio grada s podjednako reprezentativnim objektima i potleušicama, parkovima i cvjetnim nasadima, svjetlima velegrada koja se probijaju kroz granje stabala, naslagama smeća kojih ima posvuda, iznenađujućim detaljima kakva je žuta mačkica na krovu kuće sazidane od grubih betonskih blokova i utonule u samotnu tamu, srazom suhog stabla u prvom planu i živahnog drvoreda iza njega, igrom svjetla i sjene koja je oduvijek središnja tema svakog fotografskog rada. Petra zanima fotografija u boji, ali se s podjednakim žarom bavi i crno-bijelom, radi i analogne i digitalne fotografije, bavi se otkrivanjem tajni zanata tražeći pri tome i vlastite putove. Istovremeno je dječački zaigran i ozbiljan i promišljen.


Photo by Srećko Lebinec

A ima i od koga učiti. Majka mu je Dubravka Kalinić Lebinec, jedna od naših najboljih i često nagrađivanih učiteljica, autorica niza inovativnih i edukativnih programa, stalna polaznica drugog stupnja seminara medijske kulture Škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić, na kojoj je istovremeno polaznica i predavačica (a Petar joj ponekad tehnički i na druge načine pomaže u tome), i sama vrsna fotografkinja i sa suprugom, Srećkom Lebincem, novinarom i poznatim fotografom, davne 1986.  osnivačica VANIMA-e, varaždinske škole animiranog filma iz koje su iznikli današnji Filmsko-kreativni studio i, od 2010., Internacionalni festival animiranog filma djece i mladih. U takvom je okruženju bilo lakše stjecati temeljna znanja, a zahtjevnije izboriti osobni stav, autorsku nezavisnost i samosvojnost. Uz uzajamno poštovanje i toleranciju rezultati nisu izostali.               

Petar je već više puta prezentirao svoje druge radove, pa je tako sudjelovao i na dvanaestom Međunarodnom filmskom festivalu u iranskom gradu Abadanu, gdje je  njegov kratki film Pasje popodne, između više od tri tisuće pristiglih radova iz stotinu i dvadeset zemalja, izabran u finale.

Izložbu su organizirali Zagrebački foto kino savez i Autorski studio-ffv, koji su i izdavači prigodnog kataloga, a postavili je i tehnički pripremili Luka Stamać i Milan Bukovac.  

A o univerzalnoj rilkeovskoj da živimo u kruzima koji se šire, svjedoči i simpatična priča. Izložbu su otvorili novoizabrani predsjednik Autorskog studija-fotografija,film, video Luka Stamać i Petrov kolega (koji je i pomogao u nastanku i realizaciji izložbe) sa studija Ivan Tripar, koji je prije puno godina bio sudionik sedmog susreta Dječje filmsko i videostvaralaštvo u funkciji javnog zdravstva odnosno petog Dječjeg filmskog kampa, održanih 2013. godine u Poreču, i o kojem je godinu dana prije, na četvrtom Dječjem filmskom kampu, na radionici dokumentarnog filma pod vodstvom Zorane Brnas snimljen dokumentarac Filmaš iz zdravog grada.

Nekadašnji učenici osnovne škole prometnuli su se u fotografe i filmaše koji stječu akademska znanja i pravi su predstavnici generacije koja dolazi.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com