PORTRETI: FIKTIVNI 'DOKUMENTARCI' PETERA WATKINSAKino Tuškanac, 26.11.2018. - 02.12.2018.Od ponedjeljka, 26. studenog do nedjelje, 02. prosinca u kinu Tuškanac održava se prva hrvatska retrospektiva jednog od najzanemarenijih i najinventivnijih britanskih filmaša, ona Petera Watkinsa. Program pod nazivom „Portreti: Fiktivni 'dokumentarci' Petera Watkinsa“ pruža jedinstvenu priliku i donosi izbor od ukupno 9 filmova - dva kratkometražna, dva srednjometražna, četiri dugometražna i jednog u trajanju od gotovo šest sati. Uoči prve projekcije, gledatelji će dobiti redateljev komentar pripremljen specifično za zagrebačku i hrvatsku kino-premijeru, a uoči projekcije uvodnu riječ o redateljevu značaju dat će filmski redatelj Igor Bezinović. Program u ponedjeljak, 26.11. otvara izvanredna Ratna igra (1965), Oscarom ovjenčana za najbolji „igrani dokumentarac“, nastala s ciljem obilježavanja dvadesete obljetnice bacanja atomske bombe na Hiroshimu. Riječ je o „lažnom“ dokumentarcu realističnoga prosedea koji bez imalo kalkuliranja prikazuje mogući nuklearni napad i njegove posljedice, a koji je u vrijeme prikazivanja djelovao toliko šokantno da je njegovo daljnje televizijsko prikazivanje bilo obustavljeno, iako je naposljetku distribuiran u kinima, dok je na TV premijeru čekao punih dvadeset godina. Uz spomenuto remek-djelo Ratne igre, u ponedjeljak su na programu i dva kratkometražna redateljeva amaterska filma, Dnevnik nepoznatog vojnika (1959), u kojem se redatelj bavi pojedincem zatečenim u vihoru rata te time kako rat mlade ljude transformira u muškarce, te lažni dokumentarac realiziran u formi fiktivne televizijske reportaže Zaboravljena lica (1961), rekonstrukcija zbivanja u Budimpešti 1956. tijekom neuspjelog ustanka protiv tadašnjih prosovjetskih vlasti, snimljen na ulicama grada Canterburyja u Kentu. U utorak, 27.11. na rasporedu su Culloden (1964), jedno od ključnih ostvarenja redateljeve karijere, u kojem se povijesni događaji predstavljaju u formi moderne televizijske reportaže i u kojem je autor maestralno spojio dokumentaristički pristup s dinamičnom igranom rekonstrukcijom. U drugom dijelu večeri slijedi izvanredna satirična glazbena drama Privilegija (1967), u kojem je redatelj sjajno predvidio što će se u Britaniji događati petnaestak godina kasnije, u vrijeme vladavine „čelične lady“ Margaret Thatcher, i djelo u kojem je Watkins politički osvješteniji i angažiraniji te znatno provokativniji no što je tada bio i sam Jean-Luc Godard. Srijeda, 28.11. donosi čuveni Kazneni park (1971), ostvarenje koje je legendarni američki kritičar Jonathan Rosenbaum nazvao znanstveno-fantastičnom noćnom morom u formi dokumentarca, ostvareno u pseudodokumentarnom stilu koji zbivanja predočava kroz snimke reportaža dviju fiktivnih televizijskih ekipa, ujedno i prvi redateljev američki film realiziran nakon otkazivanja planirane trilogije o SAD-u. Nakon toga slijedi distopijska fantastična drama Gladijatori (1969), film snimljen u napuštenoj švedskoj tvornici i realiziran u jeku protesta protiv vijetnamskog rata, čiji naglašeni angažman valja sagledati u kontekstu vremena. U četvrtak, 29.11. je na raspored redateljevo remek-djelo Edvard Munch (1973), autorovo najosobnije ostvarenje realizirano dokumentarističkim pristupom i s neprofesionalnim glumcima. Riječ je o snažnom i slojevitom portretu jednog od najprovokativnijih i najkontroverznijih slikara sjeverne Europe, impresivnoj karakternoj studiji iznimna vizualna i općenito izvedbena stila, te jednom od filmova koji se ne propuštaju, odnosno vjerojatno jednom od ponajboljih filmova o nekom umjetniku ikada snimljenih. Konačno, u nedjelju, 02.12. na rasporedu je redateljeva legendarna Komuna (Pariz, 1871) (2000) koja traje nepunih šest sati, a u čijoj je realizaciji sudjelovao i niz uglednih povjesničara. Riječ je o dokudrami o zbivanjima u pariškoj komuni 1871. koja pratimo iz dvije međusobno suprotstavljene perspektive, one novinara Televizije Versaille koji iznose službenu verziju događaja, i one skupine novinara Televizije Komune, koji zbivanja iznose iz vizure pariških pobunjenika. Tijekom priprema glumci i glumice su provodili istraživanja o Komuni, za vrijeme snimanja vodili međusobne rasprave, zbog čega je dijelom namjeravano trajanje filma od dva sata naposljetku utrostručeno. Raspored: Utorak, 27.11. Srijeda, 28.11. Četvrtak, 29.11. Nedjelja, 02.12. Cijena ulaznice 20 kuna, za članove 10 kuna. |