Filmovi Koji YamamureNova sezona projekcija animiranih filmova u kinu Tuškanac započela je, zorno se pokazalo, u znaku bezrazložnog pesimizma organizatora jer su se nepotrebno opteretili sumnjom u nastavak odaziva publike, koji je već na nekoliko proljetnih večeri bio izuzetan. Iako su prije ljetne stanke najavili projekcije u velikoj dvorani (a sada to prolongirali za početak 2019. godine), publika se u srijedu, 26. rujna ponovo gurala u maloj (u koju stane tek šezdesetak gledatelja), sjedila na svakakvim sjedištima, neki i na podu, jedva vidjela engleske titlove (s obzirom da je dio filmova, razumljivo, bio na japanskom to je veoma važno) pa ugođaj uglavnom nije bio kakav je trebao i mogao biti. Šteta velikog truda i rada na pripremi, odabiru filmova i autora, višekratnom oglašavanju… A filmove velikog Koji Yamamure, nezavisnog animatora i redatelja, profesora i pisca, ilustratora slikovnica i knjiga za djecu i voditelja mnogih radionica te kustosa galerije AU Praxinoscope (koji je uz to i veliki prijatelj Zagreba i Animafesta) svakako je vrijedilo vidjeti. Rođen je 4. lipnja 1964. u Nagoyi, u početku studirao slikarstvo na Zokei univerzitetu u Tokiju, radio kao crtač pozadina u više animacijskih studija, pa se okrenuo pisanju, animaciji, montaži i režiji te produkciji vlastitih kratkih filmova, među kojima su i petominutni Aquatic (1987), sedam minuta dugi The Elevator iz 1991., pa četrnaestominutni Kipling Jr. iz 1995., desetominutni Your Choice! (Vaš izbor) iz 1999. ili dvanaestominutni Muybrigde's Strings iz 2011.
U početku je eksperimentirao s novim i neobičnim vrstama animacije, da bi se poslije posvetio tradicionalnoj, ali je uvijek svjež, inovativan, maštovit i nepredvidljiv, a njegovi filmovi lako prepoznatljivi, iako su u pravilu međusobno sasvim različiti. Dva su mu najpoznatija i višestruko nagrađivana filma Mount Head (Glava Gora) iz 2002., prikazan i na ovoj projekciji koja je potrajala nepuni sat, za kojeg je 2003. nominiran za Oscara za kratki animirani film ali i dobio Cristal d'Annecy, a 2004. na Animafestu u Zagrebu osvojio Grand Prix, priča o čovjeku kojem na tjemenu stane listati biljka koja se vremenom i pored njegovih upornih nastojanja da ju uništi pretvori u golemo stablo, odnosno A Country Doctor (Seoski doktor) po motivima istoimene zbirke kratkih priča Franca Kafke (1883.-1924.), jednog od rijetkih djela objavljenih za piščeva života, za kojeg je Yamamura 2007. dobio Grand Prix u Ottawi i Ōfuji Noburō Award. Za kratki film Muybridge's Strings je 2011. bio među pet nominiranih za Genie Award. Na projekciji u Tuškancu su prikazani i The Old Crocodile (Stari krokodil) iz 2005., o ostarjelom vladaru Nila kojem se mlađi smiju i ponižavaju ga sve dok ne pojede jednog među njima i nakon avanturističkog putovanja postane božanstvo u plemenu domorodaca, posebno razigrana i maštovita Fig (Smokva), također iz 2005. godine, pa A Child's Metaphysics (Dječja metafizika) iz 2007., dug pet minuta te Notes on Monstropedia (Bilješke iz “monsterologije”) iz 2016. baš kao i Satie's Parade (Satijeva parada), s glazbom koju je komponirao francuski skladatelj Erik Satie (1866.-1925.) koji je samoga sebe definirao kao gimnopedista i fonometričara, a ne muzičara. Program priprema ASIFA Hrvatske u suradnji s kinom Tuškanac i Hrvatskim filmskim savezom, sufinanciran je sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra, a koncem listopada se nastavlja sadržajima vezanim uz Međunarodni dan animacije. Duško Popović |