Panorama: Rumunjski film Ceauşescuova razdobljaOd ponedjeljka, 23. travnja do petka, 27. travnja u kinu Tuškanac na programu je retrospektiva devet filmova nastalih za diktature Nicolae Ceauşescua, prva takva retrospektiva u RH. Ponedjeljak, 23. travnja u 18:30 Nastala prema istoimenom romanu Liviu Rebreanua (1922) i dijelom inspirirana stvarnim događajima, antiratna drama Šuma obješenih prvi je rumunjski film koji je stekao međunarodnu pozornost, dok je redatelj Liviu Ciulei zasluženo nagrađen za najbolju režiju na filmskom festivalu u Cannesu. Projekt World Cinema Foundation Martina Scorsesea, posvećen očuvanju i restauriranju zaboravljenih remek-djela svjetskoga filma, 2010. godine restaurirao je ovu snažnu studiju dehumanizirajućih učinaka rata koju osim izvanredne režije odlikuje i iznimna fotografija transilvanijskih krajolika. Ponedjeljak, 23. travnja u 21:30 Prvijenac „duhovnog oca“ rumunjskog filma Luciana Pintiliea, ljubavna je priča koja nelinearnom narativnom strukturom, montažnim rješenjima, tretmanom vremena i fokusom na subjektivno doživljavanje protagonista podsjeća na postupke Alaina Resnaisa u filmu Hiroshima, ljubavi moja. Iako je hvaljen na festivalima u Cannesu, Locarnu, Mar de Plati i Pesaru, te se s pravom drži jednim od prvih rumunjskih filmova koji je preuzeo estetska načela europskog modernizma, film je silno uzrujao rumunjske cenzore. Utorak, 24. travnja u 19:00 Filmom o emocionalnoj krizi i obiteljskoj drami, književnik i redatelj Mircea Saucan potpuno je odbacio usredotočenost na fabulu te se fokusirao na nizanje slika i geometrijske kompozicije, zbog čega ga većina povjesničara drži najradikalnijim ostvarenjem rumunjske kinematografije. Srijeda, 25. travnja u 19:00 Nastao prema kratkoj priči Horia Pătraşcua te inspiriran stvarnim događajem koncem 1950-ih, odnosno rekonstrukcijom iz 1963, film je toliko ozlojedio cenzore da je navodno Nicolae Ceauşescu osobno odbio autorizirati premijeru filma. Međutim, nakon međunarodnog pritiska, osobito radija Slobodna Europa, dobiva ograničenu distribuciju, a iako je s uspjehom prikazan na festivalu u Cannesu, gdje ga je većina kritičara svrstala u sam vrh europskog stvaralaštva 1960-ih, nakon svega mjesec dana povučen je iz kina. Četrdeset godina kasnije, 2008. godine, u anketi rumunjskih filmskih kritičara te u oštroj konkurenciji međunarodno nagrađenih filmova iz tzv. rumunjskog novog vala 2000-ih, proglašen je najboljim rumunjskim filmom svih vremena. Srijeda, 25. travnja u 21:00 Nastao prema djelu Titusa Popovicia, Onda sam ih sve osudio na smrt drži se jednim od ponajboljih filmova Sergiua Nicolaescua, redatelja čuvenog po povijesnim spektaklima te seriji vrlo popularnih kriminalističkih filmova, svojevrsnih rumunjskih film-noira. Četvrtak, 26. travnja u 19:00 Diptih Kameno vjenčanje, nastao prema pričama Iona Agârbiceanua, književnika posvećenog prikazu životnih prilika u ruralnim predjelima Transilvanije na prijelazu stoljeća, drži se jednim od vizualno najimpresivnijih (ujedno i najmanje poznatih) rumunjskih filmova svih vremena, a odlikuje ga izvrsna crno-bijela fotografija, minimum dijaloga, te općenito estetika redukcije i poetski simbolizam. Četvrtak, 26. travnja u 21:00 Estetski umnogome sličan prethodnom ostvarenju redateljskog dvojca Mircea Veroiu & Dan Pita, film odlikuje izvanredna scenografija te impresivna fotografija prepuna odvažnih kompozicija, zbog čega ga se, uz Kameno vjenčanje, drži jednim od vizualno najimpresivnijih (ujedno i najmanje poznatih) rumunjskih filmova svih vremena. Petak, 27. travnja u 19:00 Po mnogima preteča realizma tzv. rumunjskog novog vala 2000-ih, Proba mikrofona originalno je djelo koje prikazuje omladinu suvremene Rumunjske te kroz svijet televizijskog novinarstva analizira odnos između medija i rumunjskog društva. Petak, 27. travnja u 21:00 Metafikcijski film Sekvenca, često nazivan rumunjskom Američkom noći, kroz tri neovisne epizode slijedi filmsku ekipu prilikom snimanja filma, ispreplićući dokumentarizam i fikciju, zbilju i iluziju, kako bi u konačnici preispitao prirodu filmskog prikazivanja te dao pogled na stanje u rumunjskoj kinematografiji u vrijeme komunizma, te ulogu i položaj umjetnika u rigidno kontroliranom društvu. |