SEKS, SMRT I BOKS MEČEVI - WERKSTATTKINO NA KRATKOM UTORKU!U utorak 21. travnja u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 19 i 21 sat bit će prikazana dva programa filmova iz arhiva jednog od najpoznatijih underground kina u Evropi, Werkstattkina u Münchenu. Filmove je odabrao direktor kina Bernd Brehmer, a izbor predstavlja vrlo raznovrsan spektar interesa programera kina - od tzv. filmova za neženje (erotskih uradaka s početka prošlog stoljeća nepoznatih autora), preko kultnih klasika poput zabranjivane 'Pjesme o ljubavi' Jeana Geneta, do remek djela avangardnog filma kao što je 'Čin promatranja vlastitim očima' Stana Brakhagea.
Werkstattkino ('werkstatt' na njemačkom znači 'radionica') otvoreno je 1974. u centru Münchena na mjestu bivše kuglane i ima 50 mjesta. Vodi ga pet programera - volontera, koji ne djeluju kao kolektiv, nego su potpuno autonomni u izboru filmova. Zbog toga je program Werkstattkina po riječima američkog kritičara Jacka Stevensona 'vjerojatno najšarolikiji od svih kina na svijetu'. Kino također posjeduje i golemi arhiv, kao i knjižnicu. Uglavnom se samofinancira, a često funkcionira kao 'one man kino'. Jedna osoba prodaje karte, projicira film, a zatim i počisti prostor nakon projekcije.
Kino je kroz godine često bilo napadano sa svih strana političkog i društvenog spektra zbog svog liberalnog pristupa programiranju. Jednom su ga okupirali radikalni ljevičari zbog projekcije dokumentarca o neonacistima, drugi put je netko iskrcao kamion izmeta u dvorištu kina kad je na programu bio pornić. Dva programa koja ćemo gledati na Kratkom utorku, po riječima selektora Bernda Brehmera odlično predstavljaju iskustvo gledanja filmova u Werkstattkinu: rame uz rame prljavim grindhouse filmovima stoje priznata autorska djela, kao i žanrovski filmovi svih vrsta. Tu su i dokumentarci, eksperimentalni filmovi, opskurni rariteti, a među njima ćemo vidjeti i par TV reklama i edukativnih filmova. Iz prvog programa izdvajamo zabranjivani klasik doajena zagrebačke škole animiranog filma Vlade Kristla 'Don Kihot', koji predstavlja logičnu poveznicu između Zagreba (mjesto rođenja) i Münchena (mjesto smrti autora). Film je dobitnik prve nagrade na festivalu u Oberhausenu 1962.
Tu je i 'Prva noć' Georgesa Franjua, jednog od najvećih francuskih filmskih poeta koji (ponovo) nezasluženo pada u zaborav. Radi se o nadrealnoj egzistencijalističkoj vinjeti čije je snimanje 1958. financirao RATP (pariški ZET), očito ne shvaćajući o čemu se tu točno radi.
Bit će tu i dva filma o boksu Charlesa Dekeukelairea i Valerija Zurlinija, ali i možda 'najpitomije' djelo njemačkog kralja horor eksploatacije i autora kultnog 'Nekromantika' Jörga Buttgereita. Nježni dokumentarac 'Moj tata' jedan je od njegovih prvih filmova. Inače, Werkstattkino vodi brigu o filmskim kopijama svih Buttgereitovih uradaka, i nerijetko ih prikazuje. U drugom programu vidjet ćemo 'gotovo nepostojeći' duhoviti četverosekundni eksperiment Petera Tscherkasskog 'Shot Countershot', kao i film 'Riječi predsjednika' ('Die Worte des Vorsitzenden') nedavno preminulog njemačkog redatelja Haruna Farockog. Film je po riječima Bernda Brehmera uvršten u program da pokaže da je nekad u Njemačkoj bilo moguće raditi radikalne filmske odmake u mnogim smjerovima - društvenom, političkom, stilskom...
'Orgijastična fantazija očajničke frustracije i pohotne želje', tako je Amos Vogel opisao jedini film francuskog pisca, dramatičara i političkog aktiviste Jeana Geneta 'Pjesma o ljubavi' ('Un chant d'amour') snimljen 1950. Cenzuriran i dugo zabranjivan, film o seksualnoj žudnji zatvorenika ne samo da je jedan od prvih otvorenih prikaza homoseksualnosti na celuloidnoj vrpci, nego je i vizualno impresivni poetski eksperiment čiji je snimatelj bio slavni Jean Cocteau. U Francuskoj je prvi put prikazan tek 1975., a pokušaj projekcije u SAD-u 1966. završio je zabranom Vrhovnog suda zbog opscenosti sadržaja.
Posljednji film programa prigodno će biti, kako kaže slavni Jonathan Rosenbaum, 'jedno od najdirektnijih suočavanja sa smrću ikad'. Radi se o 'Činu promatranja vlastitim očima' ('The Act of Seeing With One's Own Eye') gurua američkog eksperimentalnog filma Stana Brakhagea. To je treći dio Brackhageove 'pittsburške trilogije' o javnim institucijama toga grada u kojem je snimao rad patologa u lokalnoj mrtvačnici. Brackhage u filmu nijemo bilježi vrlo uznemirujuće scene raspadanja ljudskog tijela koje definitivno nisu za gledatelje slabog želuca.
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmovi će biti prikazivani s 16mm i 35mm filmskih kopija, imaju engleske titlove, a ulaz je besplatan. Raspored programa:19:00 Program 1 (76 minuta) 20:30 razgovor s direktorom Werkstattkina Berndom Brehmerom 21:00 Program 2 (86 minuta) Između filmova u oba programa prikazivat će se opskurne TV reklame, erotski filmići s početka prošlog stoljeća i tzv. jukebox filmovi iz 50-ih i 60-ih |