Škola medijske kulture Dr. Ante Peterlić

Carmen Lhotka

Diplomirana filmska i televizijska montažerka Carmen Lhotka dugo je bila načelnica Odsjeka za zaštitu i restauraciju filmskog gradiva te voditeljica Projekta zaštite i restauracije nacionalne filmske zbirke pri Hrvatskoj kinoteci/Hrvatskom državnom arhivu.

A prije toga je bila učenica zagrebačke IV. gimnazije, zatim smjera fotografije pri Centru za usmjereno obrazovanje 8. svibnja 1945., gdje je dobila šuvarovsku srednju stručnu spremu fotografa, pa umjesto da kruh zarađuje kao šnelfotograf ili već nešto, otišla studirati filmsku i televizijsku montažu na Akademiji za kazalište, film i televiziju u Zagrebu. Poslije diplome je radila kao slobodna filmska radnica na više domaćih i stranih produkcija dugometražnih i kratkometražnih filmova, a sve više pokazivala  zanimanje za tehnološke probleme filma.     

Dvadesetak godina, od 1987. do 2005., radila je kao filmska montažerka u Hrvatskoj kinoteci, a uza svakodnevni rad na matičnoj obradi hrvatske i svjetske filmske baštine sve se više okreće Projektu zaštite i restauracije hrvatske filmske baštine fotokemijskim postupkom, u kojem sudjeluje od početka. Dvije je godine bila načelnica Odsjeka za video i fono gradivo, posebno se baveći zaštitom zvučnih zapisa, a od 2006. do 2014. je pročelnica Hrvatske kinoteke te preuzimanjem cjelovite brige o hrvatskoj filmskoj baštini, stručni rad usmjerava prema problemima zaštite, restauracije i očuvanja audiovizualnoga arhivskoga gradiva.

U međuvremenu je bila i predavačica na Međunarodnom stručnom skupu Audiovizualna građa i nasljeđe, s temom Zaštita video gradiva i zvučnih zapisa pred novim izazovima, članica radne grupe na nacionalnom projektu Hrvatska kulturna  baština, Norme i postupci u digitalizaciji, koja se bavila digitalizacIjom filmskoga  gradIva te očuvanjem AV baštine na novim medijima, članica Hrvatskog audiovizualnog vijeća, gdje je sudjelovala u pripremi Nacionalnog programa promicanja audiovizualnog stvaralaštva, jedna od voditeljica dugogodišnjeg projekta Digitalizacija hrvatske filmske baštine, odnosno restauracije hrvatskih filmskih klasika kako bi ostali u stanju najsličnijem izvorniku, a ujedno postali dostupni na svim digitalnim formatima u zemlji i svijetu, a od 2009. je predavačica Zaštite i restauracije audiovizualnog gradiva na Školi medijske kulture Dr. Ane Peterlić i dugogodišnja članica Savjeta ŠMK, pa od 2012. voditeljica radionice za digitalizaciju i digitalnu  restauraciju. Četiri je godine, od 2009. do 2013., bila predsjednica Kulturnog vijeća za film i kinematografiju Grada Rijeke, posebno se baveći razvojem riječke AV djelatnosti, poticanjem filmske proizvodnje i očuvanjem AV baštine, a radila, je i kao predavačica na Programu stručnog usavršavanja iz područja arhivistike na Odsjeku    za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu odnosno Zaštite i restauracije filmskog gradiva te Čuvanja, obrade i sistematizacije filmskog gradiva na Visokoj politehničkoj školi Zagreb i na Veleučilištu Vern.

Objavljivala je stručne članke u Zapisu Hrvatskog filmskog saveza te Hrvatskom filmskom ljetopisu i različitim zbornicima sa stručnih skupova.

Iako je najveći dio života posvetila zaštiti filmske građe, najviše je ljudi pamti po njenoj destrukciji. Na svojim je predavanjima voljela zapaliti metar-dva filmske vrpce, kako bi zorno pokazala koliko film zna biti opasan, i to bi se svima urezalo u sjećanje. Briga i napori oko zaštite i restauracije srećom ipak puno više!

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

21.07.2021.