Filmski četvrtak u HDA

Pregledi iz 1949.

Jadran film je u prvim godinama poslije Drugog svjetskog rata pokrenuo produkciju filmskih žurnala pod nazivom Pregled, koji su sve do početka pedesetih prikazivani u kinima prije cjelovečernjih filmova (televizija naravno u nas još nije postojala, iako su već zabilježeni prvi eksperimentalni pokušaji emitiranja, a o društvenim mrežama da i ne govorimo) kao forma relativno svježih vijesti iz zemlje (prikazivani su jednom mjesečno i govorili o događajima iz proteklog perioda). Valja naglasiti da se, prema popisu stanovništva iz 1953. godine, 66% ili dvije trećine populacije bavilo  poljoprivredom i uglavnom živjelo na selu, a više od četvrtine ljudi je bilo nepismeno. Informiranje putem filmske slike i zvuka se nametalo kao optimalno.

Na projekciji održanoj 17. siječnja u dvorani Katalozi Hrvatskog državnog arhiva, kao nastavak već višegodišnje serije Hrvatska prije 70 godina, vidjeli smo Preglede broj 2, 7, 8 i 9 iz 1949. Program je priredio filmski arhivist Mladen Burić, a o događanjima prikazanim u Pregledima govorio je dr. sc. Ivica Šute, izvanredni profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Među prilozima je pažnju svakako privukao Vladimir Nazor (1876.-1949.), učitelj matematike i fizike u Zadru, a zatim u Istri, pjesnik i pisac (Slavenske legende, 1900., Knjiga o hrvatskim kraljevima, 1904., Veli Jože, 1908., Utva zlatokrila, Medvjed Brundo, Stoimena, 1916., Pastir Loda i Dedek Kajbumščak 1939.), političar, od 1942. u partizanima, predsjednik Izvršnog odbora ZAVNOH-a i prvi predsjednik poslijeratnog Hrvatskog sabora te prvi predsjednik Narodne republike Hrvatske (prije Tuđmana!).    

Zanimljivo je da redakturu Pregleda iz 1949. uglavnom potpisuje Milan Luks (1916.-2008.), autor nastavnih i dokumentarnih filmova te kratkometražnog igranog Prijatelji s otoka Suska, jedan od direktora Filmskog festivala u Puli i suosnivač Društva filmskih radnika Hrvatske, ali je redaktorica Pregleda broj dva bila Ivanka Forenbacher Roskamp (1921.-2018.), dugogodišnja sekretarica i pomoćnica režije,  scenaristica i vanjska suradnica na Akademiji dramske umjetnosti gdje je oformila i držala predavanja na kolegiju Filmski i tv kontinuitet, što svjedoči da su žene odavno, iako ne dovoljno često, imale važnu ulogu u domaćem filmskom stvaralaštvu.

Premda je dobar dio snimateljskih i drugih imena Pregleda današnjoj publici manje poznat, svakako vrijedi napomenuti da je među autorima bio i tada jedva dvadesetogodišnji  Tomislav Pinter (1926.-2008.), koji će više od četrdeset godina biti međunarodno priznati i cijenjeni direktor fotografije (snimio je devedesetak domaćih i stranih dugometražnih, stotinjak kratkih filmova i desetak televizijskih serija) te snimateljski ostvariti između ostalih i filmove redatelja Mate Relje Kota 905 (1960), Tri Aleksandra Petrovića i Prometej s otoka Viševice Vatroslava Mimice (1965), prva Zlatna arena za kameru, Ponedjeljak ili utorak Vatroslava Mimice i Rondo Zvonimira Berkovića (1966), ponovo Zlatna arena za kameru, Breza Ante Babaje i Skupljači perja Aleksandra Petrovića (1967), Bitka na Neretvi Veljka Bulajića (1969), Timon Tomislava Radića i Sutjeska Stipe Delića (1973), Iskanja Matijaža Klopčića (1979), opet Zlatna arena za kameru, Samo jednom se ljubi Rajka Grlića (1981), još jedna Zlatna arena za kameru, Đavolji raj Rajka Grlića (1989) koji mu je ponovo donio jednu u nizu Zlatnih arena, odnosno Svaki put kad se rastajemo Lukasa Nole (1994), sa zadnjom, šestom Zlatnom arenom u nizu, sve do filma Libertas Veljka Bulajića (2006), kojeg je snimao već kao osamdesetogodišnjak! 

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

23.01.2019.