Strah od pretvaranja u vlastitu majku

U veljači u Kinoklubu Zagreb očekuje vas novi filmski ciklus „Kontra matere“ u kojem razne protagonistkinje osjećaju matrofobiju. Ne, matrofobija nije strah od majke i ne, ona nije strah od vlastitog majčinstva. Termin je dio feminističkog diskursa i označava strah od pretvaranja u vlastitu majku.

Postavlja se pitanje što je toliko zazorno u ideji ponavljanja majčinog obrasca ponašanja? Koliku odgovornost za ovu „fobiju“ snose biološke razlike, koliku generacijski jaz, a koliku patrijarhat i društvene okolnosti? Zašto je lakše odbaciti majku (stvoriti „fobiju“) i apostrofirati ju kao nepoželjnu figuru identifikacije umjesto uvidjeti faktore koji su je učinili nepoželjnom figurom? Legitimno je i pitati se dokle će „majka biti kriva za sve“ i gdje je iz ove jednadžbe nestao otac?

Matrofobija povlači mnoga pitanja, fenomen je aktualan i nedovoljno osviješten, a odgovori nisu jednoznačni. Stoga, želite li promišljati, promatrati, analizirati i / ili polemizirati matrofobiju, dođite na filmski ciklus „Kontra matere“ u veljači.

Svakog četvrtka u 21h u prostorijama Kinokluba Zagreb (Trg žrtava fašizma 14) odvijat će se projekcije odabranih filmova s kratkim diskusijama nakon projekcija. U fokusu su filmovi švedskog redatelja Lukasa Moodyssona čiji likovi tinejdžerica, uz intenzivno propitivanje vlastitih identiteta, propituju i identitete svojih majki, te filmski klasik redatelja Ingmara Bergmana koji direktno tematizira ambivalentan odnos majke i kćeri.

Ulaz na sve projekcije je slobodan.

Selektorica programa je članica Kinokluba Zagreb Anita Čeko.

PROGRAM:

01.02. Fucking Åmål / Pokaži mi ljubav (1998.), r. Lukas Moodysson
Popularna Elin, i autsajderica Agnes se svaka na svoj način i neovisno jedna o drugoj, osjećaju “skučenima” u švedskom gradiću Amalu. Obje sablažnjava pomisao da bi jednog dana mogle nalikovati svojim majkama. Majka prve je samohrana, ne prima alimentaciju i rinta radeći noćne smjene; majka druge je holivudski ideal lijepe, zadovoljne i ekstrovertirane heteroseksualke.

08.02. Vi är bäst! / Mi smo najbolje! (2013.), r. Lukas Moodysson
Radnja filma se odvija u Stockholmu 1982. godine. Trinaestogodišnje Bobo i Klara osnivaju punk bend koji zaživi tek kad im se pridruži povučena kršćanka Hedvig. U borbi za vlastiti glas, Bobo i Hedvig pregovaraju s identitetima svojih majki.

15.02. Lilya 4-ever / Ljilja 4-ever (2002.), r. Lukas Moodysson
Šesnaestogodišnja Lilya živi u siromašmoj neimenovanoj postosvjetskoj državi. Njezina majka bježi u potrazi za boljim životom, raskida svaki odnos s kćeri kao i državom u kojoj je živjela, a kasnije se i odriče majčinskog identiteta. Lilya ostaje sama.

22.02. Höst sonaten / Jesenja sonata (1978.), r. Ingmar Bergman
Lik majke i lik kćeri žive sasvim različitim životnim stilovima. Majka Charlotte je svjetski uspješna i samodostatna pijanistica. Kći Eva je pak „udarila kontru“ i živi kao povučena kućanica na selu. U njihovom odnosu se nataložila nemala količina zamjeranja.

31.01.2018.