Eastern Neighbours Film Festival

Počelo je s Mojom tetkom

Dosljedno zastupajući svoju temeljnu misiju širenja i jačanja uzajamne povezanosti naroda s područja južne i jugoistočne Europe s ljudima iz Nizozemske i njenog okruženja, prvenstveno putem filma ali i glazbe, gastronomije, lingvistike i na druge načine, nekoliko dana prije službenog početka ENFF se od 26. do 28. listopada odabirom događanja tradicionalno predstavio u Het Nutshuisu u Hagu.

Na programu su između ostalih bili Puževi redatelja Grzegorza Szczepaniaka iz Poljske, polusatni dokumentarac o prijateljima koji grade farmu puževa, Ceske Velenice Infinity Jana Gogole, Češka republika, politička farsa o povratku u Europu bivših socijalističkih zemalja te dugometražni Loveći san redatelja Mladena Mitrovića, o obnovi prijateljstava i povezanosti ljudi, nastao kao bosansko-hercegovačka, hrvatska i srpska koprodukcija, koji je dobio nagradu publike na Sarajevo Film Festivalu te je 2016. prikazan i na ZagrebDox-u odnosno na Beldocsu u Srbiji. Film govori o posljedicama krvavog građanskog rata, posebno u Bosni i Hercegovini, baveći se sudbinama malih ljudi, prognanika i izbjeglica koji su se raštrkali diljem svijeta, ali i o životnoj sudbini samog redatelja koji se umjesto filmskim zvijezdama prepunog neba pod kojim je počeo morao suočiti s buđenjem u posve drugačijem okruženju.   

Festivalska je najava održana i u De Balie odnosno u Rialtu u Amsterdamu, gdje je prikazan muzički dokumentarac Scream for me Sarajevo, o koncertu Bruca Dickinsona iz Iron Maidena, održanom u opkoljenom Sarajevu 1994. godine, trostruko nagrađenom na Sarajevo Film Festivalu.  


Kadar iz filma Breaking news

Na ovogodišnjem ENFF-u bit će prikazana čak četrdeset i tri filma iz istočne i jugoistočne Europe, koji su uglavnom nizozemske premijere, a ugostit će i više od dvadeset gostiju iz šesnaest zemalja.

Festival je počeo 1. studenoga projekcijom filma redatelja Gorana Kapetanovića Moja tetka iz Sarajeva, švedsko-bosanko-hercegovačkom koprodukcijom koja je osvojila nagrade za najbolju režiju te za najbolju sporednu žensku ulogu na Guldbagge Awards, a govori o emotivnom odnosu oca i kćeri u prošlosti i sadašnjosti i suočenju s budućnosti. Redatelj je bio gost na prvoj projekciji, baš kao i makedonska pijanistica i kompozitorica, zborovođa i profesorica Cvetanka Sozovska koja uspješno spaja klasično glazbeno obrazovanja s etno nasljedstvom svoje domovine.

Drugog dana ENFF-a, u četvrtak, 2. studenoga na programu su Bijeli bog, mađarsko-njemačko-švedska koprodukcija redatelja Kornéla Mundruczóa, pobjednik Cannesa 2014., priča od odnosu ljudi i životinja kao metafora političkih i kulturalnih tenzija u suvremenoj Europi, nakon koje se održava radionica scenaristice Kate Wéber, a zanimljivo je da je projekcija besplatna zahvaljujući sponzorstvu Europskog parlamenta.

Bit će prikazani i filmovi Gospodar kuće, kosovsko-nizozemska koprodukcija redateljice Daniëlle Bremer o sadašnjem položaju žena u društvu, pa kosovsko-švicarska koprodukcija Izgubljeni izlaz redatelja Fisnika Maxhunija o traffickingu te Rumunjska deset godina poslije odnosno Breaking news redateljice Iulije Rugina, kao i austrijsko-hrvatska koprodukcija Down there unten autora Đorđa Čenića, hrvatskog Srbina koji živi u Austriji, i Hermanna Peseckasa. Rajko Grlić će predstaviti svoj film Ustav Republike Hrvatske, a na programu su i Padajuća zvijezda, bugarsko-talijanska koprodukcija Ljube Jončeva, Nevidljivi Amre Mehić iz Bosne i Hercegovine, Ferris Wheel Duška Stanivuka, Srbija, Second hand mađarske redateljice Noémi Barkóczi i Plastično cvijeće Ylljet Alicke iz Albanije.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

02.11.2017.