Zapis

Facebook HFS
56
2006
56/2006
Mozaik
Mozaik

ANTONIO G. LAUER U KLOVIĆEVIM DVORIMA

Antonio G. Lauer izložio je javnosti svoju intimu još jednom potkraj listopada (24-29) na izložbi Glupi Antonio predstavlja u Galeriji Klovićevi dvori, u okviru ciklusa Intime. Izložba je u fragmentima obuhvatila cjelokupno Gotovčevo djelo u različitim medijima: od fotografije, filma i videa do performansa. U povodu Lauerove izložbe Marko Golub zapisao je: »Gotovac se u svim svojim akcijama, zapravo, ne bavi ničim drugim nego neutaživom potrebom da gotovo s očajničkim naporom od sebe odagna sve što ga obezličuje, sve što ga ograničuje i ukroćuje. Zauzvrat jedino traži ono što je za njega normalno, prirodno, nesuzdržano, ne(samo)cenzurirano, riječju, slobodno ponašanje. On vjeruje u to da, ukoliko takvo ponašanje izbori za sebe kao umjetnika, možda će i drugima dati primjer kako da se za vlastitu mjeru slobode bore sami.«

VELIKA OČEKIVANJA NAGRAĐENA U BERLINU

Nakon brojnih poziva na europske filmske festivale kratkoga filma i galerijske prezentacije, eksperimentalno-dokumentarni film Renate Poljak Velika očekivanja, snimljen u koprodukciji Hrvatskoga filmskog saveza i Camera Lucida iz Pariza, osvojio je i nagradu za najbolji kratki film na festivalu Balkan Black Box, koji je održan u Berlinu od 17. do 25. studenoga 2006. Podsjećamo, autorica putem osobne priče istražuje odnos između patrijarhalnog mentaliteta, nasilja nad priobalnom arhitekturom te nasilja u društvu, posebno navijačkoga.

CINEMA SUITCASE U ZAGREBU

Galerija Miroslav Kraljević ugostila je od 27. listopada do 9. studenoga putujući međunarodni medijski projekt Antiekonomija života, međunarodnoga filmskog kolektiva Cinema Suitcase iz Amsterdama. Zagrebački program sastojao se od radova koji problematiziraju različite aspekte postkolonijalizma — četverokanalne videoinstalacije Nothing is Missing teoretičarke Mieke Bal te dokumentarnih filmova Colony (Michelle Williams, Gary Ward, 2006), Access Denied (Mieke Bal, Thomas Sykora, Gary Ward, 2005), Mille et un jours (Bal, Zen Marie, Sykora, Ward, Michelle Williams, 2004).

PLACU ANE HUŠMAN SEDMA FESTIVALSKA NAGRADA

Film Plac Ane Hušman nastao u produkciji Studia Pangolin osvojio je nagradu Exaequo za najbolji kratki film na međunarodnom festivalu eksperimentalnog filma i videa Vallecas Puerta Del Cine u Španjolskoj. Dovršen u veljači 2006. i ostvaren u tehnici stop frame animacije, Plac je do sada prikazan na više od dvadeset festivala (Uppsala International Short Film Festival, Kassel Documentary Film & Video Festival, DOK Leipzig, International Women´s Film Festival Dortmund & Cologne...), a ovo mu je sedma festivalska nagrada.

VIDEOINSTALACIJA BERLINSKOGa TANDEMA DAXL-FÜLEPP

Promjene, pjesme i međuprostori ime je videoinstalacije berlinsko-zagrebačkog umjetničkog para Heiko Daxl i Ingeborg Fülepp, koja je od 23. studenog do 2. prosinca bila postavljena u Geleriji Studentskoga centra. Poznat zagrebačkoj publici po nizu nastupa u Muzeju suvremene umjetnosti objedinjenih nazivom Media-Scape, između 1993. i 1999, par umjetnika intenzivno eksperimentira u području prožimanja slike, svjetla i zvuka. Najnoviji projekt posvećen je fenomenu vizualne percepcije, odnosno proučavanju odnosa između pokretne slike, zvuka i prostora, a istodobno je riječ o svojevrsnoj posveti Zagrebu. Namjera videoinstalacije bila je »posredovanjem svjetlosti, pokrenute slike i zvuka potaknuti promatrača da osvijesti fine perceptivne pomake te iznova otkrije estetiku prozimanja apstraktnih videoslika i prizora ’poznatih’ iz svakodnevice«. Galerija Studentskog centra pretvorena je u vizualno-zvučni ambijent u kojem pokrenute slike dvojca Daxl-Fülepp i glazba Tobiasa PM Schneida čine jedinstvenu cjelinu.

UMIJEĆE SNA MAYE DEREN

O ’umijeću sanjanja’, na primjeru avangardnoga filma Maye Deren Mreže poslijepodneva (Meshes of the Afternoon), studentima Akademije likovnih umjetnosti predavala je 7. prosinca gostujuća predavačica Emina Kurtagić. Rođena Zagrepčanka na dvjema adresama (zagrebačkoj i londonskoj) filmska je autorica i teoretičarka filma s doktoratom teme Koreografija filmskog pokreta, obranjenim na pariškoj Sorbonni. Film Maye Deren poslužio je dr. Kurtagić kao primjer uporabe filma i njegove optičke iluzije kao nadrealističkog »sredstva preobrazbe i prolaza između svjetova«.

NAGRADE KENGESU

Animirani filmovi Soldat Davida Peroša Bonnota i Levijatan Simona Bogojevića Naratha, nastali u produkciji zagrebačkog Studija Kenges, nastavili su ove jeseni uspješan pohod po europskim festivalima. Soldat, debitantski Bonnotov film, dobio je posebno priznanje na talijanskom festivalu I castelli animati zbog »vješte naracije i iznimne tehničke izvedbe nekarakteristične za prvi film, a koja podsjeća na slavnog majstora Raya Harryhausena«. Levijatan je osvojio specijalnu nagradu žirija na 32. međunarodnom festivalu kratkoga filma u Badaloni, te specijalno priznanje na Darklight Film Festivalu u Dublinu. Oba su filma također u službenoj selekciji slovenske Animateke (12-16. prosinca).

MUVI 01:
MUZEJI-VIDEO-FILM

Muzejsko dokumentacijski centar u Zagrebu organizirao je od 4. do 6. prosinca novu manifestaciju MUVI 01: muzeji-video-film, zamišljenu kao mjesto razmjene profesionalnih iskustava muzealaca, voditelja zbirki filmske građe, zbirki novih medija, fototeka, filmoteka te profesionalaca koji se bave zaštitom audio-vizualne građe i proizvodnjom filma. S obzirom na to da filmski i videozapisi imaju širok spektar primjene i funkcije u muzejima (kao muzejska građa, dokumentacija, muzeografsko pomagalo ili sredstvo promidžbe) cilj je projekta »«potaknuti istraživanje filmske i audio-vizualne građe u hrvatskim muzejima i galerijama, valorizirati pojedine projekte, potaknuti zaštitu filmske i audio-vizualne građe«. Tijekom dva dana priredbe muzeji su se predstavili izborom svojih filmova ili videozapisa iz muzejskih ili dokumentacijskih zbirki. Filmske projekcije raspoređene se unutar nekoliko cjelina. U prvom, povijesnom dijelu, predstavljeni su filmovi koji se kao izvorna građa čuvaju u muzejima; u drugom, filmski i videoradovi u stalnom postavu ili na povremenim izložbama; u trećem film/video iz muzejskih zbirki hrvatskih muzeja; a u četvrtom film/video iz dokumentacijskih fondova hrvatskih muzeja. Posebni program rezerviran je za najnovije filmove, koji su proteklih mjeseci zabilježili uspješne festivalske nastupe.

FILMOVI N. HEWITT I A.HUŠMAN U PARIZU

Na međunarodnom filmskom festivalu Rencontres internationales Paris/Berlin (23. studenoga do 2. prosinca) u pariškom kinu Entrepot prikazani su filmovi hrvatskih autorica: Plac Ane Hušman (u produkciji Studija Pangolin) i In time, episode 1 Nicole Hewitt (koprodukcija Pangolina i Hrvatskoga filmskog saveza). Program festivala sastoji se od izložbi, multimedijalnih koncerata te interkulturalnoga foruma na kojemu se raspravlja o umjetničkim praksama u pojedinim zemljaam, a na festivalu sudjeluju i autori kao što su Jean Luc Godard, Harun Farocki, Michael Snow i Matthias Müller.

IDI VIDI — FILMSKE PROJEKCIJE U RIJECI

U okviru video i filmskog projekta Idi vidi!, riječki Mali salon prikazao je 30. studenog filmove po izboru udruge A3 (Planktoni Zdravka Mustaća, Luna Tanje Golić i Otok Kennetha Scicluna) te kratke igrane i eksperimentalne filmove s Malte po izboru Tanje Golić. Neprofitna kulturna udruga A3 osnovana je u Rijeci sredinom ove godine sa svrhom prezentiranja novih pogleda na video i filmsku umjetnost, što uključuje strane i domaće videoradove, video-dance, eksperimentalne, kratkometražne igrane i dokumentarne filmove, te novomedijske radove. Udrugu čine umjetnica Lara Badurina, filmska redateljica Tanja Golić, te novinar i filmski kritičar Nino Sorić.
Projekt Idi vidi neprekidno će prikazivati zanimljivosti u video i eksperimentalnoj produkciji.

RIJEČKI VIDEO

Potaknuta ekspanzijom videostvaralaštva u Rijeci, osobito među mladim umjetnicima, riječka Galerija OK pokrenula je program Riječki video u okviru kojega će predstavljati nove videoumjetnike iz grada. S radom Portret D. K. Došena program je 6. prosinca započeo fotograf i videodokumentarist Ratimir Gudelj Rajko.

VIDEO D. MALJKOVIĆA NA MLETAČKOM BIJENALU

Odlukom novog izbornika, slikara Željka Kipkea, na 52. međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti u Veneciji, koja se otvara u lipnju 2007, Hrvatsku će predstavljati akademski slikar David Maljković iz Rijeke. U palači Zaklade Querini Stampaglia Maljković će predstaviti recentne videoradove. Maljkovićeva djela, prema riječima Branka Franceschija, nadahnuta su »primjerima lokalne tradicije arhitekture kasnog modernizma koji su u vrijeme nastanka simbolizirali optimizam, progres i vizionarstvo«. Danas su ta djela prepuštena propadanju, pa ih Maljković u svojim videoradovima predstavlja kao »metafore izgubljene nade i kao simbole kulturnog nasljeđa«.

SADRŽAJ

ZAPIS