Kratki utorak

Facebook HFS
2016.
2016.
Misterij OM produkcije

U utorak 4. listopada u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu održat će se spektakularna performans/projekcija filmova misterioznog i mističnog slovenskog umjetničkog kolektiva OM produkcija, koji sami članovi opisuju kao kombinaciju 'otpadničke slobodnozidarske lože, gerilske produkcijske kuće i audivizualnog laboratorija'. Radi se o jednoj od najznačajnih i sigurno najosebujnijih pojava iz povijesti jugoslavenskog eksperimentalnog filma, koja je djelovala od druge polovice 70-tih, do kraja 80-ih godina prošlog stoljeća, čiji ćemo rad retrospektivno predstaviti. Za potrebe projekcija osam najznačajnijih djela iz njihovog opusa, između ostaloga i filma Bismillah koji je poznati slovenski kritičar i kurator Jurij Meden proglasio najboljim slovenskim filmom svih vremena, osim same dvorane koristit ćemo i predvorje kina. Filmove koji će se u Zagrebu moći vidjeti prvi put nakon više od 30 godina prikazivat ćemo sa čak sedam što 8, što 16-milimetarskih projektora, a program je posvećen dvojici nedavno preminulih junaka hrvatskog filma i umjetnosti općenito - Ivanu Ladislavu Galeti i Tomislavu Gotovcu - Antoniu Laueru.


Yin-Yang

Sredinom 70-ih godina na tada vrlo živahnoj sceni jugoslavenske eksperimentale, koja se 'prezentirala' kroz mrežu 15-tak festivala službeno amaterskog, a zapravo alternativnog i avangardnog filma, pojavio se misteriozni slovenski umjetnički kolektiv nazvan OM produkcija, prvobitno djelujući u Ljubljani, a kasnije u Kopru. Kroz sljedećih desetak godina OM produkcija je u svom djelovanju povezivala avangardno kazalište, likovne prakse, radiofoniju, fotografiju, pisanu riječ i multimediju, a filmovi čak 41 člana kolektiva (između ostalih Marte Žnidaršič, Ismailhači Cankara, Bettine Zonenšajn, Veronique Gartenzwergel, Janeza pl. Laibachera, Emannuela Gott-Arta, Sulejmana Ferenčaka i Amande Fior Daliso) poharali su spomenute festivale s jednako toliko izuzetno inovativnih, i ponekad suludo hrabrih filmova snimljenih na 8 i 16mm trakama. Sve njih krasi poigravanje s mogućnostima ljudske percepcije, sklonost psihodeliji i magijskim ritualima, kao i tehnička zahtjevnost njihove prezentacije, jer se u većini slučajeva radi o dvostrukim, trostrukim, pa i četverostrukim projekcijama, koje u sebi sadrže i elemente performansa. Nakon perioda zaborava i neaktivnosti, OM produkcija je posljednjih godina doživjela ponovni uzlet zbog euforično primljene retrospektive na Rotterdam FF-u 2007. poslije koje su uslijedile slične diljem Evrope. Projekciju u Tuškancu najaviti će čuvar OM arhiva Slobodan Valentinčič.


Om Mani Padme Hum

Za djelovanje OM produkcije Jurij Meden je napisao sljedeće: 'Putovanje kroz univerzum OM (ovdje mora ostati u tajni obavijeno autorstvo pojedinih filmova – koje je možda snimilo četrdeset entuzijasta ili samo jedan genije) nije samo presjek gotovo svega što se na tome specifičnome filmskom području događalo u Sloveniji, nego je ujedno i rezime (a u mnogočemu i premašaj) univerzalnoga duha i razvoja avangardnoga filmskoga stvaranja, posebno u razdoblju najvećeg procvata i ekspanzije u američkom (njujorškom) podzemlju 60-ih, 70-ih i 80-ih.'


Mangiafuoco

U prvom dijelu programa u Tuškancu prikazat ćemo sedam kratkih filmova. Prvi će biti Yin-Yang, film jedinstven po tome što se njegova projekcija realizira u 'prirodnom 3D-u'. Naime, film se prikazuje u kutu prostorije, što znači da se slika projicira na tri plohe istovremeno. Također, kao i u slučaju mnogih filmova OM Produkcije, brzina prolaska trake kroz projektor mijenja se tijekom projekcije, što svaku projekciju čini posebnom.


Aura /In Aurovision/

Tu je i Aura /u Auroviziji/ za koju je kultni sarajevski filmski časopis Sineast 1980. napisao: 'Aura je na tragu otkrivanja novog. Svaki predmet ima svoju auru. Ta aura, to je taj privid koji realno dijeli od nadrealnog, nikad otkriveno od spoznatog. Autor slika divnim, gotovo animiranim kadrovima, bez mnogo meditiranja, jednostavnim postupkom, ali i krajnje apstraktnim za konvencionalnog primaoca'.
Prikazat ćemo i film Next Movie – High Noon (dvostruka projekcija sa Super8 projektora)  za Jurija Medena 'doslovno prevedenu kemijsku formulu adrenalina', kao i Bismillah, za koji je poznati njemački kritičar i kurator Olaf Moeller rekao: 'Moj najomiljeniji OM-film gledao sam samo jednom, ali mogao bi mi biti dostatan do kraja života. Četiri čina na Super8, tri na Agfi, koji se polako rastapaju, kao jesensko lišće lete komadići preko platna, a samo posljednji čin, jedini snimljen na Kodaku, blista kao spoznaja sama.'


Dislocated Third Eye Series: Next Movie – High Noon

U drugom dijelu programa u 23h kao 'ponoćni kultni bonus film' prikazat ćemo Kumbum, prvi i zadnji slovenski cjelovečernji avangardni film, i to u stereoskopskoj izvedbi (2x16mm projektora). Kumbum je (riječ na tibetanskom znači 'hram sto tisuća slika') po mišljenju Zdenka Vrdlovca, autora knige 'Povijest slovenskog filma, 'potpuno neusporediv sa svime što je do kraja 80-ih godina 20. stoljeća nastalo u Sloveniji – ali zato blizak 'strukturalnoj apstrakciji' Petera Kubelke i Kurta Krena'. Film je stvaran čak 12 godina, predstavlja svojevrsnu sintezu svega s čime se OM produkcija u svojim filmovima bavila, kao i ritualni kraj njenih aktivnosti (koje su se ipak prije par godina nastavile). Vrdlovec ga još opisuje kao 'čisti nasrtaj na percepciju, čiji koncept kao i izvedba filma do neke razine podsjećaju na ideje Petera Kubelke da je osnovna jedinica filma fotogram (filmska sličica) i da je fotograme moguće povezivati u određene serije te potom iz varijacija i manipulacija tih serija stvoriti film'. Kumbum je osvojio posebnu diplomu žirija na Saboru alternativnog filma u Splitu 1987.


Dislocated Third Eye Series: Bismillah

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s festivalom 25FPS. Filmove puštamo s 8 i 16 milimetarskih filmskih kopija. Ulaz na projekciju je 10 kn.

Raspored programa:
21:00 (77 min)
Yin-Yang, Ismailhači Cankar, 1977./78., format: normal 8, 12-6 f/s, 3D izvedba, 6'
Gate Gate Paramgate / The Great Path Has No Gates / Veliki put nema vrata, Zend Kommandoh, 1977./78., format: S-8, 12 f/s, 3D izvedba, 5'
Om Mani Padme Hum, Bettina Zonenšajn, 1978., S-8,  izvedba, 9'
Mangiafuoco I.+II., Veronique Gartenzwergel, 1979., format: 2xS-8 + 16mm, izvedba, 5'
Aura /In Aurovision/ Aura /u Auroviziji/, Emanuel Gott-Art, 1978. format: S-8(+16mm), 12(+24) f/s, izvedba, 9'
Dislocated Third Eye Series: Next Movie – High Noon (Hommage To Fred Zinnemann's High Noon) / Serija Dislocirano treće oko: Sljedeći film – Točno u podne, Frančiška Knoblehar, 1983./84., format: 2xS-8, izvedba, 15'
Dislocated Third Eye Series: Bismillah / Serija Dislocirano treće oko: Bismillah, Sulejman Ferenčak,1984., format: S-8, izvedba, 28'

22:30 razgovor sa Slobodanom Valentinčićem, čuvarom OM arhiva

23:00
Kumbum 1+1, Florjan Gorjan, 1975.-1987., format: 2x16mm, 54'