REVIJE
Amaterski film u eri videobloga
37. kvarnerska revija amaterskog filma — KRAF 2006, Rijeka, 29. listopada 2006.
U press-knjižici filma Offscreen Danca
Christophera Boea, prikazana na venecijanskoj Mostri, autor
navodi da je s pojavom malih DV-kamera došlo do promjene
u percepciji filmskih krajolika. Ekipe su postale manje
i počele su iz studija izlaziti na ulicu. Zapravo, one
nam nisu ni potrebne. Zato je Boe odlučio osmisliti projekt
u kojem njegov glumac simultano postaje i snimatelj. No,
Boeov film, neka vrsta brutalnije varijacije na Wellesov F
for Fake za naraštaj videoblogera, vječno balansira
na tankoj granici profesionalizma i amaterizma. Tako se
ponašao i dobar dio od 52 autora, čiji su radovi pristigli
na ovogodišnju 37. po redu Kvarnersku reviju amaterskog
filma, poznatiju kao KRAF. Već u njezinim ranijim izdanjima,
pojam ’amaterskog filma’ u nazivu riječke manifestacije
postaje upitan. Jer, dok Boe smanjuje filmsku ekipu na
jednu osobu, koja u isti mah preuzima ulogu redatelja i
glumca, ’amaterski’ rad ovogodišnjeg KRAF-ova laureata
Estebana Crespa (Amar) u kojem djevojka uvodi nesigurna
momka u tajne seksa, tako profesionalno naglašava erotizam
tijela i prostora, da mu je odjavna špica tek nešto kraća
od one na prosječnom holivudskom ljetnom hitu. S druge
strane, Divorce Afterparty Estonke Eve Ester, kojega
je selekcijska komisija odbila, toliko je sirov u nehinjenu
amaterizmu, kao da je riječ o lošem amaterskom mekom porniću.
Inače, Crespo je bio tek jedan od brojnih autora iz ovogodišnje
iznimno snažne KRAF-ove međunarodne selekcije. Uz Crespova
sunarodnjaka Mikela Alvarina (Corrientes circulares),
valja izdvojiti i Rationalizatora Pawela Popka,
koji je ispisao sugestivnu fresku o poljskom postkomunističkom
očaju u portretu inovatora koji u kičastom TV-showu predstavlja
bizarni patent, vrećicu za skupljanje psećeg izmeta. KRAF-u
se nanovo vraća i njegov stari znanac Rolf Mandolesi iz
Merana, koji u satiri Deutsche Welle promatra jutarnje
rituale njemačkih turista na egzotičnoj plaži. Impresivna
Anita Djordjieska (Somewhere Up In the Mountain)
slijedi tragove dokumentarističke škole Fade In u priči
o samotnjacima sa Šar-planine. A Slaven Žimbrek, inače
bivši student prestižne New York Film Academy, predstavio
se na KRAF-u dvama sugestivnim radovima, kulerski duhovitom Heavy Lifting i
eksperimentalnom Breathless,
u kojima se osjeća snažan utjecaj amerindie-škole.
Uz standardno brojan agilni team iz Zaprešića,
koji se na KRAF-u predstavio najnovijom produkcijom animiranih
filmova, domaće se snage vrte u rasponu od vrhunskoga profesionalizma
Barbare Mikac i njezina ekološkog dokumentarca o zaštićenoj
vrsti alge (Spasimo livade posidonije), do simpatična
aktivizma Slavena Ćavara (Kako je cigareta produljila
život čovjeku), autora sugestivna spota protiv nasilja.
A Karlo Došen (Domjenak 1) snimio je socijalno angažiranu
varijaciju na istoimeni Brešanov dokumentarac. Inače, organizator
manifestacije, Kinoklub Liburnija, predstavio je ove godine
tek tri filma u vlastitoj produkciji, jedan urbani new
age-kolaž (Bez
navoda), jednu alegorijsku vinjetu o dovlačenju klavira
u kastavsku crkvu uoči Mužekova nastupa (Pianoplan)
i konvencionalno snimljenu fresku iz života limenoga glazbenika
(Ćuk). Zato se nadamo da će iduće izdanje revije
biti nešto bogatije domaćim snagama, koliko se god radovi
pristigli ove godine na adresu KRAF-a trudili zamijeniti
njegovo A za P(rofesionalno). Jer, sirovi amaterizam danas
počiva tek u području videobloga.
Dragan Rubeša
|